Jaarrekening

Balans en toelichting

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Algemeen

Hierna wordt inzicht gegeven in de financiële verplichtingen (afname/volume) waartoe de gemeente zich in 2022 of eerder heeft verbonden, welke doorlopen naar 2023 of later, groter zijn dan € 0,5 miljoen en niet op een andere wijze als schuld of voorziening in de balans zijn opgenomen.

Gewaarborgde geldleningen

De gemeente Eindhoven staat garant voor terugbetaling van rente en aflossing van leningen van diverse instellingen, die actief zijn op het gebied van gezondheidszorg, welzijn, sport en cultuur, aan de geldverstrekkers. In de categorie ‘Sport’ (zie specificatie) staat de gemeente samen met de Stichting Waarborgfonds Sport garant voor de leningen. Hieronder volgt een overzicht van het door de gemeente gewaarborgde bedrag van geldleningen naar diverse categorieën. In de toelichting op de balans zijn deze nader geduid.

Gewaarborgde geldleningen
(bedragen x € 1.000)

Restant
per
31-12-2021

Mutatie
2022

Restant
per
31-12-2022

Gezondheidszorg

3.661

-297

3.365

Cultuur

3.049

-222

2.827

Sport

648

-69

579

Welzijn

873

-17

856

Overig

8

-8

0

Totaal borgstellingen

8.240

-612

7.627

Voor de afdekking van risico's met betrekking tot verstrekte leningen en gewaarborgde leningen is een reserve gevormd. De hoogte van deze reserve ultimo 2022 is €2,59 miljoen. Er zijn op dit moment geen concrete risico's onderkend waarvoor een voorziening dient te worden gevormd. Per 31 december 2022 verleent de gemeente Eindhoven voor ca. €1,55 miljard achtervang aan het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
Pas indien de reserve van het WSW plus de middelen (obligo's) van andere corporaties niet toereikend zijn, dienen het rijk en gemeenten renteloze leningen te verstrekken. Eind 2021 bedroegen deze samen ruim € 2,61 miljard.

Stichting waarborgfonds Eigen woning (nationale hypotheek garantie)

Op 10 oktober 1993 is de gemeente een overeenkomst aangegaan om tot zekerheid voor de nakoming van de betalingsverplichtingen van de stichting jegens geldgevers achtergestelde, renteloze leningen aan de stichting te verstrekken.In het 4e kwartaalbericht 2022 van het NHG is gebleken dat het garantievermogen van het waarborgfonds in 2022 is gestegen naar € 1,63 miljard. De stijging is te verklaren door een beperkte toename van nieuwe garanties en het lage aantal verliesdeclaraties door sterk stijgende huizenprijzen en een laag werkloosheidspercentage. In de Liquiditeitsprognose 2022-2027 is dan ook de verwachting dat er geen aanspraak zal worden gemaakt op de achtervangfunctie van het Rijk en de gemeenten. Deze achtervangfunctie geldt alleen voor tot 1 januari 2011 afgegeven hypotheekgaranties. Vanaf deze datum staat het Rijk voor 100% garant.
Factoren waar de prognose rekening mee houdt zijn de gunstige conjuncturele omstandigheden waardoor de door de stichting uit te betalen bedragen in verband met verliesdeclaraties naar verwachting in de komende jaren verder zullen dalen. De gemeente Eindhoven heeft nog 4.722 garanties uit heeft staan in de achtervang (t/m 2010) voor een totaal bedrag van € 747 miljoen.

Verlofaanspraken

Op basis van de huidige kosten per uur bedraagt de waarde van de wettelijke en niet voorziene bovenwettelijk verlofuren per 31-12-2022 € 15,7 miljoen. Op basis van een analyse hebben wij geconcludeerd dat de mutatie in het saldo verlofaanspraken primair wordt veroorzaakt door een toename in het aantal FTE, waardoor nog steeds sprake is van een vergelijkbaar volume over de jaren heen.

Onderhanden claims

Gemeente Eindhoven heeft een aantal claims ontvangen welke onderhanden zijn. Indien er naar waarschijnlijkheid sprake is van een mogelijk financiële verplichting en er is een reële schatting te maken van de omvang van de verplichting wordt een bedrag opgenomen in de voorziening juridische claims en geschillen en blijkt de verplichting wel uit de balans. Indien niet waarschijnlijk is dat de claim leidt tot een financiële verplichting dan wel het bedrag is niet reëel in te schatten, dan wordt de claim als risico geduid in de paragraaf weerstandsvermogen en blijkt de claim dus niet uit de balans. Eén risico zal leiden tot een financiële verplichting maar hiervan is het bedrag nog niet in te schatten. De curator van de failliete voormalig asbestsaneerder van het TR Ketelhuis Eindhoven heeft in 2017 een claim ingediend bij de gemeente. De rechtbank heeft 4 september 2019 uitspraak gedaan. Het faillissement van Horyon is niet veroorzaakt door de gemeente. Maar de gemeente heeft ten onrechte geweigerd de “meer-meerwerk” opdracht te verstrekken. De schade die daaruit voortvloeit moet in een aparte schadestaatprocedure worden begroot. Er is dus nog geen concrete schadevergoeding toegewezen. Op 15 november 2022 is het door de gemeente ingestelde hoger beroep tegen het vonnis van de rechtbank afgewezen. Een inschatting van een reëel bedrag om te voorzien is op dit moment niet mogelijk . Een reële schatting van de te vergoeden schade wordt bepaald via de schadestaatprocedure die zal worden opgestart nu het hoger beroep is afgewikkeld.

Investeringsverplichtingen

De totale investeringskredieten bedragen per 31-12-2022 € 999,9 miljoen. De realisatie per jaareinde bedraagt
€ 409,6 miljoen zodat per saldo € 590,3 miljoen aan investeringskredieten resteert. De bijdragen van derden aan deze investeringskredieten bedragen per 31-12-2022 € 207,5 miljoen. De realisatie per jaareinde bedraagt € 129,6 miljoen zodat per saldo € 77,9 miljoen aan bijdragen derden resteert.

Algemene uitkering- nagekomen bate over 2022

De algemene uitkering 2022 is conform bestendige gedragslijn gebaseerd op: de accressen op basis van de septembercirculaire, alle overige mutaties op basis van de decembercirculaire en alles wat officieel in latere circulaires wordt toegekend met betrekking tot 2022 wordt een nagekomen bate in een volgend rekeningjaar.
In de Rijksnajaarsnota 2022 is voorgesteld om – gegeven de uitzonderlijke stijging van de prijzen – eenmalig af te wijken van de reguliere systematiek, en bij de Rijksvoorjaarsnota (= Meicirculaire Gemeentefonds 2023) een extra prijsbijstelling over 2022 uit te keren met ingang van 2023. Die extra prijsbijstelling geldt voor de ministeries
maar ook voor het gemeentefonds. De ministeries kunnen vervolgens zelf beslissen of ze met die extra financiële ruimte voor hun sector iets specifieks willen regelen in verband met compensatie energiekosten. Het in de Rijksnajaarsnota genoemde bedrag van structureel € 300 miljoen is een voorlopige schatting. De werkelijke extra inflatiecorrectie zal worden gebaseerd op het Centraal Economisch Plan 2023 van het Centraal Planbureau. De verdeling van de middelen over de gemeenten wordt in de Meicirculaire 2023 opgenomen. Voor het gemeentefonds worden deze middelen onderdeel van de algemene financiële ruimte die beschikbaar komt voor loon-, prijs- en volumeontwikkelingen.

Pensioenen wethouders

Voor de uitvoering van de pensioenen van (voormalig) wethouders had de gemeente Eindhoven een tweetal contracten die we hebben moeten beëindigen. Vanaf 2022 zijn de deelnemers van het contract met ASR bij APG ondergebracht en hebben we een voorziening pensioenen wethouders gevormd voor de pensioenverplichtingen.
Een 6-tal bij ASR ondergebrachte pensioenen worden pas in 2023 overgedragen. De over te dragen poliswaarde inclusief indexering van deze personen is nog niet bekend. De waarde exclusief indexatie bedraagt € 1,3 miljoen.

Overige financiële verplichtingen

De overige financiële verplichtingen omvatten voornamelijk de langlopende huur/lease verplichtingen/contacten (afgerond € 25,5 miljoen). Een aantal contracten lopen in de komende jaren af. Vanaf 2026 resteren dan nog een tweetal langlopende huurcontracten die in 2026 een waarde van € 18,6 miljoen als langlopende verplichtingen vanuit afgesloten huurcontracten vertegenwoordigen.

Deze pagina is gebouwd op 07/07/2023 17:25:59 met de export van 07/07/2023 17:18:01