In de jaarrekening 2021 zijn van een aantal verbonden partijen de concept cijfers over 2021 opgenomen op basis van het concept jaarverslag 2021. In de jaarrekening 2022 zijn deze geactualiseerd naar de definitieve cijfers over 2021 op basis van het definitief jaarverslag 2021. Door deze actualisatie zijn de vergelijkende cijfers over 2021 niet altijd overeenkomstig de cijfers zoals in de gemeentelijke jaarrekening 2021 opgenomen.
(bedragen in onderstaande tabel x € 1.000)
Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||||
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | |||||||
Korte toelichting | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in het netwerk van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in het netwerk van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Het bestuur bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (DB) en de Voorzitter. Het DB bestaat uit de leden van het AB. Het AB benoemt uit zijn midden een voorzitter van het AB die tevens voorzitter is van het DB. De voorzitter vertegenwoordigt Ergon in- en buiten rechte. Het AB, DB en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Het AB bestaat uit 10 leden, 2 collegeleden uit elke gemeente. Vanuit Eindhoven zijn dit wethouder Lammers en wethouder van Lanschot. Het DB kent 3 leden, te weten een van zetel voor Veldhoven, één voor Eindhoven (plv voorzitter) en een zetel voor de A2 gemeenten (voorzitter is de wethouder van Valkenswaard). | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Wordt op getoetst. Uit navraag blijkt dat er geen bestuurders zijn bij Ergon die een salaris ontvangen groter dan de norm. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De GRWRE voert de Wsw, LKS (Banenafspraak), beschut werk en re-integratietaken uit. Daarmee voeren zij belangrijke taken in het kader van MVO uit. | |||||||
Geleverde prestaties | Levering prestaties: de belangrijkste taakstellingen zijn:
Realisatie doelstellingen: | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Er is sprake van een landelijk risico op het gebied van de WSW vanwege een lagere rijkssubsidie per WSW-werkplek (de zogenaamde efficiëncykorting), vergrijzing van de doelgroep en een lager volume Wsw-werknemers. Op termijn zijn er nog andere risico's te noemen zoals cyberrisk en die verband houden met Rijksmaatregelen zoals CAO Participatiewet "CAO aan de slag. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
761 | 10.683 | 12.530 | 685 | 9.787 | 12.425 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2022 zijn op basis van de definitieve jaarrekening 2022, waarbij het gerealiseerde resultaat voor bestemming is. | |||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | |||||||
Korte toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid.Cure doet dit door de focus te leggen op 4 kernwaarden, zijnde 100% hergebruik van de huishoudelijke afvalstromen, het optimaliseren van het serviceniveau voor de burgers, het beheersen en optimaliseren van de kosten en de inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor kan het product afval verder ontwikkeld worden tot nieuwe grondstoffen en kan onder andere de werkgelegenheid en de circulaire regionale economie worden gestimuleerd. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Als gevolg van de verkiezingen zijn de bestuursleden conform de bepalingen in de GR volledig aangewezen c.q. benoemd. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Cure staat op de PSO-Prestatieladder op Trede 3. Dat betekent dat ze koploper zijn als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Naast het bieden van kansen aan deze mensen om werkzaam te zijn worden ze ook opgeleid door Cure. Hierdoor vergroten zij hun kansen om door te stromen naar een regulier betaalde baan in onze samenleving. In 95% van de gevallen stromen de medewerkers uit naar een regulier betaalde baan. De nieuwe milieustraat + kantoor Cure op lokatie GDC Acht zijn duurzaam en toekomstbestendig gebouwd. | |||||||
Geleverde prestaties | Het afval in Eindhoven is in 2022 binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. Het voorlopig resultaat kent voor 2022 een beperkt positief saldo; het definitieve resultaat zal verrekend worden met de gemeente. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico's bij Cure zijn: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
0 | 34.342 | 998 | -1.152 | 36.001 | -1.152 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | |||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | |||||||
Korte toelichting | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). De GGD Brabant Zuidoost vervult daartoe de volgende kerntaken:
| |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur (AB) stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur (DB) ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Het AB en DB vergaderen ca. 5 keer per jaar. Stemverhouding:
Aandeel jaarlijkse bijdrage:
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Namens gemeente Eindhoven maakt wethouder Toub deel uit van het AB en DB van de GGD-BZO. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2022 werd voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Bij de GGD-BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het genoemde bezoldigingsmaximum. De definitieve jaarrekening 2022 is nog niet ontvangen. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | |||||||
Geleverde prestaties | De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft gekregen in 2022 zijn: | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD Brabant Zuidoost in 2022 te maken heeft gekregen zijn:
| |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
nnb | nnb | nnb | 12 | 28.707 | 4.707 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2022 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | |||||||
Korte toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. In 2022 is het proces gestart om tot een nieuw samenwerkingsakkoord te komen. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. In 2022 is het proces gestart om tot een nieuw samenwerkingsakkoord te komen. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Met zijn aantreden als nieuwe burgemeester van Eindhoven, vervult Jeroen Dijsselbloem per 1 oktober 2022 het voorzitterschap van de Metropool regio Eindhoven. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De organisaties van de Metropool Regio Eindhoven (MRE) en RHCe kennen een beperkte omvang, waarbij het merendeel van de begroting bestaat uit de kosten van personeel, bedrijfsvoering en gebouwen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt hierbij continue nagestreefd. | |||||||
Geleverde prestaties | Metropoolregio Eindhoven (MRE), specifiek vermeldenswaardige resultaten in 2022: Verder is het proces voor het nieuwe samenwerkingsakkoord gestart en is eind 2022 het concept samenwerkingsakkoord ter zienswijze aan de 21 gemeenteraden toegestuurd. En was er een kennismakingsprogramma voor nieuwe gemeenteraads- en collegeleden na de gemeenteraadsverkiezingen. M.b.t. Gulbergen, loopt het proces om te komen tot een ontwikkeling van het gebied en een overdracht van eigendom, exploitatie en beheer aan een marktpartij. In 2022 heeft een breed communicatie- en burgerparticipatieproces plaatsgevonden. Het Dagelijks bestuur heeft opdracht gegeven om op basis van die resultaten te komen tot een invulling van het gebied. Naar verwachting zal begin 2023 een voorkeursscenario kunnen worden bepaald. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Metropoolregio Eindhoven: 2022 is het laatste jaar van het huidige samenwerkingsakkoord. In 2022 is het nieuwe samenwerkingsakkoord voorbereid. Het nieuwe samenwerkingsakkoord is eind 2022 voor zienswijze aan de 21 raden aangeboden en zal in 2023 door het Algemeen Bestuur MRE worden vastgesteld. Gulbergen: de voormalige stortplaats is officieel nog niet gesloten en de nazorg niet overgedragen aan de Provincie Noord Brabant. De voornaamste reden hiervoor is dat er tussen de stortplaatsen en de provincie Noord Brabant nog geen overeenstemming is over de voorwaarden van sluiting en overdracht. Vanuit strategische overwegingen heeft de Metropoolregio Eindhoven eind 2020 de erfpacht met Attero beëindigd. Hierdoor werd de Metropoolregio Eindhoven weer volledig eigenaar van het Landgoed. Doordat de Metropoolregio Eindhoven nu weer volledig eigenaar is van het gebied, is het mogelijk dit gebied integraal te gaan ontwikkelen. Het belangrijkste risico is of er voldoende belangstelling uit de markt is om het landgoed aan te kopen met een ontwikkel- en exploitatieafspraak die voldoet aan de planologische verwachtingen van MRE (in casu de 21 MRE-gemeenten), met daarbij in het bijzonder de beide grondgebiedgemeenten. Naheffingen afval: Er speelt een geschil over de vermeende minderlevering van afval tussen Attero en de Brabantse gewesten die in de Vereniging van contractanten (VvC) zijn verenigd. RHCe: De afgelopen jaren is er veel energie gestoken in het terug op orde brengen van de organisatie en dienstverlening van het RHCE. Er zijn goede stappen vooruit gezet, alle vacatures zijn in 2021 ingevuld. In 2022 is een proces opgestart om te komen tot besluitvorming over de bestuurlijke positionering van het RHCe. Hier wordt in 2023 uitsluitsel over verwacht. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
469 | 14.449 | 13.786 | 598 | 14.427 | 14.325 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers zijn op basis van de voorlopige jaarrekening 2022. Het positieve resultaat 2022 van € 469.458 heeft voor € 260.577 betrekking op MRE en voor € 208.881 betrekking op RHCe. | |||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, bepaald in 2022 (jaarrekening 2021, afgerond)): Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Bij de verbouwing van kantoorruimte als gevolg van de groei van de organisatie is LED-verlichting toe gepast. Er zijn ook elektrische bedrijfsauto’s geleased. Het facilitaire team is uitgebreid met een gastvrouw via de Ergon (SW bedrijf). Voor wat betreft inkoop is ingezet op verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering. | |||||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting 2022. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en risico's zijn: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
1.046 | 8.620 | 3.266 | 1.046 | 8.620 | 3.266 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | |||||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | |||||||
Korte toelichting | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Kerntaken: Taken op het terrein van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. Kerntaken: Taken op het terrein van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage) 2022:
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De voorzitter is in september 2022 gewijzigd door het vertrek van de burgemeester van Eindhoven en benoeming van een nieuwe burgemeester, tevens voorzitter VRBZO. In de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering hebben vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting. De partners zijn: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | De voorzitter VRBZO is in september 2022 gewijzigd door de benoeming van de nieuwe burgemeester van Eindhoven. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Binnen de VRBZO valt, gezien het criteria van de dagelijkse leiding over de gehele veiligheidsregio, alleen de directeur onder de meldingsplicht Wet Normering Topinkomens (WNT). | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | In de concept jaarstukken 2022 VRBZO is niet specifiek iets over dit onderwerp opgenomen. | |||||||
Geleverde prestaties | Voor de in 2022 geleverde prestaties verwijzen we naar de concept jaarverslag VRBZO 2022, die onderdeel is van de concept jaarstukken VRBZO 2022. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het jaar 2022 stond voor Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) in het teken van de ‘ongekende’ crisis. Kort nadat de meeste coronamaatregelen werden opgeheven, brak de oorlog in Oekraïne uit. De veiligheidsregio’s werden gevraagd om de eerste opvang van vluchtelingen te coördineren. Daarvoor is een zogenaamde regionale hub-locatie in Eindhoven ingericht. Richting de zomer werd de druk op de asielketen groot. Om te voorkomen dat mensen buiten moesten slapen, kreeg elke veiligheidsregio de vraag om 225 tot 450 mensen op te vangen in locaties voor noodopvang. Tijdens de opvangperiode organiseert en faciliteert de veiligheidsregio de dagelijkse gang van zaken, een veilige leefomgeving, voor eten en drinken, medische noodzorg, schoonmaak en dagbesteding. Al deze ontwikkelingen zorgen voor een grote (werk)druk op de organisatie. Aanbestedingstrajecten bij de brandweer verlopen op het scherpst van de snede door de hoge inflatie. Binnen bedrijfsvoering vragen de ondersteuning op deze ontwikkelingen en nieuwe wetgeving (zoals BIO, HR-vraagstukken en andere wet- en regelgeving) veel extra capaciteit. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
390 | 40.267 | 2.168 | -73 | 40.395 | 2.145 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | |||||||
. | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA; geen actieve vertegenwoordiging vanwege beperkt aandeelbelang). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | AvA 21 april 2022: | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de BNG bank NV is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Met ‘OnsKompasNaarImpact’ heeft BNG Bank ervoor gekozen om terug te gaan naar de essentie: het | |||||||
Geleverde prestaties | De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Het leverage ratio van de bank is 10,8% Dit is een stijging ten opzichte van eerdere jaren als gevolg van de nieuwe Capital Requirements Directive. BNG Bank vindt dat de dividenduitkering aan aandeelhouders niet mag worden geraakt door de niet toegekende extra rentekorting als gevolg van een procesmatige fout. Om die reden keert de BNG bank in 2021 een dividendpercentage uit van 60% (2020: 50%) over de winst na belasting. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 391.248. Uitkering van het dividend over 2021 vindt plaats in 2022. Kredietbeoordelaar Fitch Ratings geeft de BNG bank AAA rating. De ratings van Moody's, Standard& poor’s en Fitch Ratings zijn nu allemaal triple A. Hiermee behoort BNG bank tot de veiligste banken ter wereld. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
nnb | nnb | nnb | 236.000 | 143.995.000 | 5.062.000 | |||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2021 bedraagt € 236 miljoen. Dit is een stijging van € 15 miljoen ten opzichte van 2020. Belangrijke oorzaak van dit relatief hoge rendement is het positieve resultaat financiële transacties van € 100 miljoen, vergeleken met een negatieve resultaat van € 17 miljoen in 2020. Het renteresultaat bedroeg in 2021 € 407 miljoen, een daling van € 70 miljoen ten opzichte van 2020. De daling is voor € 57 miljoen toe te schrijven aan het feit dat BNG Bank als gevolg van een procesmatige fout niet tijdig heeft voldaan aan een rapportageverplichting om in aanmerking te komen voor de extra rentekorting van 0,5% over het eerste tijdvak van de Targeted Longer-Term Refinancing Operation (TLTRO). Doel van de TLTRO III is het stimuleren van liquiditeit aan specifieke doelgroepen, waaronder corporaties en zorginstellingen. Naar aanleiding van deze fout zijn maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. Jaarcijfers 2022 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Brainport Development draagt bij aan de duurzame economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid op alle niveaus. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Algemeen directeur van Brainport Development is de heer Van Nunen. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De leden van de raad van commissarissen zijn: de heer Van Ham, de heer. Hendrikse en de heer Van der Beek. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Hoewel Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT valt, wil de vennootschap vanwege zijn (deels) publieke aandeelhouders en financiering buiten twijfel hebben dat ten allen tijde wordt voldaan aan deze wettelijke norm, ook bij een eventuele toekomstige 2-hoofdige directie (waarin de statuten voorzien). In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. Dit is door de AvA van 18 mei 2017 bekrachtigd. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De vennootschap heeft ten doel het creëren van een duurzaam en innovatief ecosysteem dat internationaal kan concurreren en zo de basis vormt voor welvaart en welzijn in de regio en daarbuiten. | |||||||
Geleverde prestaties | De strategische koers van de Stichting Brainport (vastgelegd in de Brainport Agenda) is vertaald in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan voor de periode 2021-2024. Dit meerjarenplan draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Focus in het meerjarenplan ligt op het verder ontwikkelen en toepassen van sleuteltechnologieën voor het realiseren van innovaties met een maatschappelijke impact, het ontwikkelen, aantrekken en behouden van talent op alle niveaus en het helpen realiseren van een goed vestigings- en leefklimaat. Het meerjarenplan is vertaald in jaarplannen. In 2022 lag extra nadruk op de krappe arbeidsmarkt, nieuwe consortia voor duurzaamheid en de doorontwikkeling van de mainportstatus van Brainport Eindhoven, samen met het Kabinet, zoals is afgesproken in het regeerakkoord van Rutte IV. Dat laatste heeft geresulteerd in een eerste investeringspakket van € 1,6 miljard voor de bereikbaarheid van de regio. Onder Brainport Development NV (100% aandeelhouder) hangt ook het Regiofonds Brainport BV. Via de Regio Deal Brainport Eindhoven wordt door rijk en regio (bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden) gezamenlijk voor €370 miljoen geïnvesteerd in de Brainportregio. Hiervan is €130 miljoen afkomstig van het rijk. Een eenmalige extra impuls voor een aantal concrete en aanvullende investeringen op het gebied van het voorzieningenniveau, aantrekken en behouden van talent (op alle onderwijsniveaus) en innovaties met een maatschappelijke impact. De Rijksmiddelen uit de Regio Deal Brainport Eindhoven (€130 miljoen) zijn inmiddels alle toegekend aan de daarin opgenomen 26 projecten, de eerste 3 van de 26 (Urban Sports Park, Area 51 en regionale zorginfrastructuur) zijn inmiddels ook al volledig afgerond. Het bestuur van Regiofonds Brainport BV berust bij de stichting Brainport die ook bepalend is bij de toekenning van de Rijksmiddelen aan projecten. De uitvoering van de Regio Deal Brainport Eindhoven eindigt op 31 december 2025 tenzij door de contractpartners eerder, uiterlijk 1 juli 2025, tot een verlenging wordt besloten. De oplevering van de eindevaluatie gebeurt uiterlijk 1 september 2026. Naar huidige verwachting zullen de middelen van Regiofonds Brainport BV dan ook uitgeput zijn en zal de dochteronderneming enige tijd daarna worden opgeheven. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten. De financiële stroom van middelen liep via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie uitkering aan gemeente Eindhoven werd verstrekt, die het vervolgens doorzette via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV). Deze incidentele subsidie is geheel uitgekeerd en in 2022 door de gemeente vastgesteld. De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in december 2019 de hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op maximaal € 3,2 mln. Ultimo 2021 bedroeg het weerstandsvermogen € 2,5 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd. De Belastingdienst en Brainport Development NV waren in juli 2014 samen het traject horizontaal toezicht ingegaan op basis van een individueel handhavingsconvenant voor onbepaalde tijd. Inmiddels heeft de Belastingdienst (eind 2020) de regels voor Horizontaal Toezicht zodanig aangepast dat de vennootschap, op basis van kwantitatieve criteria, niet meer tot de groep mogelijke convenantpartners behoort. Het convenant wordt dan ook beëindigd. Brainport Development onderhoudt nog wel contact met de dienst ‘Grote Ondernemingen’ van de Belastingdienst, middels bedrijfsgesprekken of aparte afspraken in het kader van ‘Individuele klantbehandeling’. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
20 | 4.282 | 3.324 | 27 | 4.046 | 3.304 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | |||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Meer en meer is hoogwaardige digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Meer en meer is hoogwaardige digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven heeft 37,6% van de aandelen. Andere grote aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3 %), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8 %), Stichting beheer Activa Summa (6,8 %). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Op 31 december 2022 liep de termijn af van één van de RvC-leden. Een opvolger wordt gezocht waarbij gestreefd wordt naar meer diversiteit in de RvC. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de EFX (een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken). Via BRE/EFX worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding . Op basis van de vraag in de markt kan geconstateerd worden dat door uitbreiding van de dienstverlening van BRE met laag 2 toepassing door overname van de EFX een rijk palet aan mogelijkheden is ontstaan om beter in te spelen op connectiviteitsbehoeften in de regio. De schaal en opzet van BRE-EFX biedt veel ruimte voor specifiek maatwerk, zeker voor maatschappelijke organisaties. Met de overname van GVE in 2021 heeft BRE haar dienstverlening op bedrijventerreinen uitgebreid. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Er zijn in 2022 een aantal strategische ontwikkelingen geweest die relevant zijn voor BRE: Samenvattend kan geconstateerd worden dat de dienstverlening van BRE in een behoefte voldoet. Met name het publieke karakter en de mogelijkheid om laagdrempelig maatwerk te bieden tegen acceptabele kosten draagt in belangrijke mate bij aan het (digitale) vestigingsklimaat in de Brainport Eindhoven. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
339 | 2.809 | 4.612 | 322 | 3.024 | 4.215 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | |||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op de militaire vliegbasis Eindhoven. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en de Royal Schiphol Group voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en Royal Schiphol Group (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA (via minderheidsbelang). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Dhr. Van der Els is in 2022 herbenoemd als voorzitter van de Raad van Commissarissen en dhr. Van Kemenade is herbenoemd als lid van de Raad van Commissarissen (op voordracht van de gemeente Eindhoven). Dhr. Van der Ven, mevr. Hustinx (beiden op voordracht van de Schiphol group) en mevr. Moons (op voordracht van de provincie Noord-Brabant) zijn in 2022 benoemd als lid van de Raad van Commissarissen. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Door de Gemeente Eindhoven is in de AVA als aandeelhouder aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directie van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Eindhoven Airport heeft de vijf speerpunten uit het advies van dhr. Van Geel verwerkt in de herijkte strategie en positionering. Eindhoven Airport wil zich daarin presenteren als goede buur en visitekaartje voor de Brainport Regio. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2022 is, mede door Eindhoven Airport, verder gewerkt aan de uitvoering van het advies van dhr. Van Geel. Dit is gebeurd binnen het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), het overleg- en participatieorgaan rond de luchthaven. Zo zijn er afspraken gemaakt over het vervolg van het Leefbaarheidsfonds en de toekomst van het meldingenbureau. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In de AVA van 2020 is het nieuwe dividendbeleid vastgesteld door de aandeelhouders. Vanwege de coronacrisis en bijbehorende financiële onzekerheden is in de AVA van 2022 bevestigd dat er over het boekjaar 2021 geen dividend uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders. In 2022 is een nieuwe medegebruiksvergunning voor 2023 afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still) en geen geplande vluchten na 23.00 uur. Daarnaast is een kleinere geluidscontour vastgelegd gebaseerd op de verwachte vlootvernieuwing, om op deze manier alvast uitvoering te kunnen geven aan het proefcasus-advies vooruitlopend op een nieuw Luchthavenbesluit. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
18.764 | 17.650 | 120.089 | -2.293 | 36.650 | 101.325 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2022 zijn op basis van de definitieve jaarrekening 2022. | |||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | |||||||
Vestigingsplaats | Groningen | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn zes provincies (ligging van het netwerk) die de meerderheid (74 % van de aandelen) bezitten. De 116 gemeenten bezitten 26 % van de aandelen. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol) – belegd bij wethouder Financiën. Puur “volgend”, wel AVA stukken vooraf in het college, echter gezien de zeggenschap geen vertegenwoordiging in de AVA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Met ingang van 14 april 2022 is de heer J. Nijhuis benoemd als commissaris en is de heer P. Moerland teruggetreden. Mevrouw M.J.C Spierings en de heer A.G.M. Roest zijn benoemd als lid van de Aandeelhouderscommissie. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De beloning van de raad van bestuur en van commissarissen voldoet in 2022 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Enexis is partner voor de provincies, gemeenten en waterschappen bij de totstandkoming van de Regionale Energie Strategieën (een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst). | |||||||
Geleverde prestaties | In 2022 heeft Enexis vorm gegeven aan de strategische koers die in april 2022 is vastgesteld: Enexis wil mederichting geven aan maatschappelijk optimale energiekeuzes, en tegelijkertijd iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur bieden tegen de laagste mogelijke kosten, en transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening leveren, zodat klanten weten wat ze aan Enexis hebben. Realisatie van deze doelen stelt hoge eisen aan de medewerkers en organisatie. Belangrijke waarden daarbij zijn veilig werken, elkaar versterken, duurzame impact hebben en financieel solide blijven. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Afgelopen jaar is Nederland meer en sneller dan verwacht gebruik gaan maken van elektriciteit. Door de oorlog in Oekraïne en de stijgende energieprijzen, is de verduurzaming in een verdere stroomversnelling gekomen. Door de grote vraag zit het regionale hoogspanningsnet van TenneT in o.a. Noord-Brabant vol. Op 9 juni heeft Tennet laten weten dat er (voorlopig) in de provincies Noord-Brabant en Limburg geen nieuwe of verzwaarde aansluitingen voor zowel afname als teruglevering van elektriciteit meer mogelijk zijn. Ook de netten van Enexis naderen op steeds meer plekken hun maximale capaciteit. Daarom blijft Enexis investeren in het uitbreiden van de capaciteit van haar netwerk en bouwt jaarlijks minimaal 1 gigawatt netcapaciteit (uitbreiding van 10%) bij om de structurele toename van vraag en aanbod van energie mogelijk te maken, zoals duurzame opwek, elektrificatie en elektrisch vervoer. De investeringen in het netwerk van Enexis hebben helaas niet kunnen voorkómen dat er knelpunten optreden in het elektriciteitsnetwerk. Op veel tijdstippen zijn de kabels te dun en transformatorhuisjes te klein voor al het verkeer over het netwerk (netschaarste). De netbeheerders verzwaren kabels en transformatoren, maar kunnen de groei niet bijbenen. Op 4 april 2022 heeft Enexis een zogenaamde “fase 1” schaarste afkondiging gedaan voor nieuwe of uitgebreidere aansluitingen op het Middenspanningsstation Eindhoven West. TenneT en Enexis werken hard aan het realiseren van uitbreidingen van het hoogspanningsnetwerk en middenspanningsnetwerk. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
1.300 | 4.907 | 5.441 | 1.990 | 5.154 | 4.241 | |||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2022 bedraagt € 1.300 miljoen (2021: € 199 miljoen). De nettowinst bedraagt in 2022 € 1.300 miljoen. Genormaliseerd voor incidentele posten bedraagt de nettowinst over 2022 € 187 miljoen (2021: € 216 miljoen). In 2022 zijn alle aandelen in Fudura B.V. verkocht met een netto boekwinst van € 1.113 miljoen. De netto-omzet van Enexis steeg in 2022 tot € 1.705 miljoen (2021: € 1.634 miljoen), met name als gevolg van gereguleerde tariefstijgingen. De operationele kosten stegen door hogere kosten van Tennet voor transportdiensten en door distributieverliezen. | |||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
nnb | nnb | nnb | 0 | 32 | 18 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | |||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Een extern onderzoek heeft begin 2021 uitgewezen dat het onwaarschijnlijk is dat de resterende ontwikkelopgave van ca. 50.000 m2 BVO op het kantorencluster van Flight Forum nog wordt ingevuld met nieuwe kantoren. Kantoorhoudende bedrijven geven tegenwoordig de voorkeur aan locaties die zijn gelegen nabij centrumvoorzieningen en een (bij voorkeur intercity) treinstation. Het kantorencluster van Flight Forum voldoet daar niet aan. Daarom zetten we erop in om Flight Forum een bredere invulling te geven; naast kantoren ook ruimte creeren voor o.a. een selecte groep niet-kantoorhoudende bedrijfsactiviteiten, onderwijsvoorzieningen en een experiment met short stay. Dit draagt bij aan de levendigheid van het kantorencluster en past binnen de gebiedsvisie die in 2022 is vastgesteld voor het gehele Eindhoven Airport District waar Flight Forum deel van uitmaakt. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (50,95 % belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). De voorbereiding voor de AVA vergaderingen gebeurt vanuit de ambtelijke opdrachtgever Flight Forum. Dit in goed overleg met de betreffende gebiedsmanagers binnen het Ruimtelijk Domein. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Bestuur: Per 1 juni 2022 is de heer Carlo Welten als (part time) commercieel directeur aangesteld naast de (eveneens part time) algemeen directeur Bart Verschut. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzaam businesspark verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling het terrein verder te vergroenen, de fiets meer en prominenter te introduceren en mogelijk te maken en door te onderzoeken of een duurzame energie voorziening mogelijk is. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2022 is een aanvang gemaakt met de implementatie van de eind 2021 vastgestelde ontwikkelstrategie. Deze strategie voorziet in een verbreding van de doelgroep voor het kantorencluster. De nieuwe ontwikkelstrategie is uitgewerkt in een herziene grondexploitatie en heeft geleid tot een aangepaste branding van Flight Forum. Voorts is de ontwikkelstrategie vertaald in een acquisitieplan en is er een commercieel directeur aangesteld om hier uitvoering aan te geven. De directie heeft in 2022 vele gesprekken gevoerd met vastgoedpartijen, eigenaren en gebruikers op het kantorencluster om samen met hen de weg te plaveien om de strategische doelstellingen te kunnen behalen. Daarbij gaat het om; het aantrekken van nieuwe bedrijven, het realiseren van publieke voorzieningen in de plinten van de gebouwen, het voorbereiden van een short stay-voorziening, het verbeteren van de parkeerfaciliteiten en het opwaarderen van de openbare ruimte. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De ontwikkelstrategie voor Flight Forum is afgestemd op de visie die in 2021 voor het hele luchthavengebied is vastgesteld. Flight Forum trekt samen met de andere stakeholders op (gemeente Eindhoven, Provincie Brabant, Defensie en Eindhoven Airport) om de eigen ontwikkelstrategie, maar ook de gebiedsvisie voor het gehele Eindhoven Airport District, tot uitvoer te brengen. Doel is om een levendiger en daarmee aantrekkelijker gebied te realiseren waartoe bedrijven zich aangetrokken voelen om zich nieuw te vestigen c.q. om er gehuisvest te blijven. In 2022 zijn de voorbereidingen getroffen om de komende jaren een tweetal majeure projecten te kunnen realiseren. Enerzijds gaat het daarbij om een short stay-voorziening op het kantorencluster, bestaande uit enkele honderden eenheden. Anderzijds een parkeergarage tegenover het kantorencluster die hier moet leiden tot een vermindering van de parkeerdruk, en het daarnaast mogelijk maakt om parkeerplaatsen op maaiveld te verwijderen zodat ruimte vrij komt voor een verdere vergroening van Flight Forum. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
500 | 4.772 | 22.273 | -299 | 4.947 | 21.773 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | |||||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van het Muziekgebouw Eindhoven, subsidieverlener (via SCE) en vastgoedverstrekker. Door deze meerdere rollen is er sprake van een aanzienlijk bestuurlijk belang. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | De voorzitter van de RvC (de heer De Jong) heeft per 31 maart 2022 zijn rol en betrokkenheid bij het Muziekgebouw Eindhoven beëindigd. De heer Janssen is voorzitter. Op 29 juni is de heer Slaats door de AVA benoemd als lid van de RvC. Op 28 september 2022 is mevrouw Haaijer benoemd. Het rooster van aftreden voor de huidige leden van de RvC is: | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De jaarrekening 2022 is nog niet ontvangen en volgt medio 2023. De bezoldiging van de directeur ligt onder de WNT grens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Hier wordt bij de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) aandacht voor gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | De jaarrekening 2022 is nog niet ontvangen en volgt medio 2023. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Ontwikkelplan ‘Verbinden en Verbreden’ dat op 30 november 2021 door de gemeenteraad van Eindhoven is goedgekeurd is in 2022 leidraad geweest voor het Muziekgebouw. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
nnb | nnb | nnb | 313 | 7.764 | -2.614 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2022 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan.De doelstelling van Park Strijp C.V. is een kostendekkende grondexploitatie tegen een beheersbaar risico ten behoeve van een vernieuwd stedelijk gebied met hoge dichtheid, hoge kwaliteit en hoge mate van functiemenging, met een zodanige flexibiliteit in plan en programma dat ingespeeld kan worden op marktontwikkelingen met een wervend hoogstedelijk milieu, met ruimte voor een maximale ‘woon- resp. werk-ladder’, en van hoogwaardige kwaliteit. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven:
VolkerWessels:
Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Park Strijp C.V. Door Park Strijp C.V. zullen de nu nog resterende gronden en gebouwen in het plangebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelende partij VolkerWessels ten behoeve van de opstalontwikkeling. De aandeelhouders ontmoeten elkaar 4-5x/jr in de AVA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Er zijn geen wijzigingen opgetreden. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Bij de bezoldiging van directie/bestuurders wordt voldaan aan de Wet Normering Topinkomens. Voor zover dit aan de orde komt/moet komen, ziet de AVA hierop toe i.c. neemt hiertoe benodigde beslissingen | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd. In 2016 is door de gemeente een PSO-convenant getekend met Stam & De Koning, de vaste bouwaannemer binnen het gebied. Tevens is in 2017 extra aandacht besteed aan een verkenning van kansen voor duurzaamheid (vloeit voort uit in 2017 vastgesteld gemeentelijk Klimaatplan). Verdere effectuering vindt plaats. | |||||||
Geleverde prestaties | Strijp-S krijgt steeds meer vorm. Vastgesteld kan worden dat de industriële bedrijvigheid nagenoeg is weggetrokken. En dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Strijp-S ook te maken met de momenten van economische recessie. Dit had m.n. effect op het tempo waarin bouwplannen gerealiseerd werden en worden. Maar, hoe vreemd het wellicht ook moge klinken, leverde dit juist ook positieve effecten op; de creatieve kansen, de events, de tijdelijke verhuur etc., accentueerden juist de inhoudelijke meerwaarde voor identitieit en klankkleur van het gebied. Daarnaast had/heeft Strijp-S het voordeel dat mogelijke renteverliezen/vertragingsschade voor een belangrijk deel gecompenseerd werd/wordt door de opbrengsten van de langere tijdelijke verhuur. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van Strijp-S opereert binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2022 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Het Parktheater heeft hier vanuit intrinsieke motivatie veel aandacht voor. Binnen het Parktheater is bijvoorbeeld al meerdere jaren aandacht voor social return. Medewerkers van de Ergon zijn al vele jaren aan boord van het theater en verzorgen het groen, doen de post, regelen het magazijn en doen de schoonmaak. In de keukenbrigades van zowel het Parktheater als Pand P begeleiden de medewerkers van Parktheater meerdere mensen met een afstand tot de horeca-arbeidsmarkt. | |||||||
Geleverde prestaties | Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Parktheater heeft in 2022 een vierjarige subsidie (2021-2024) ontvangen in het kader van de Verordening Cultuur Eindhoven 2021-2024/Meerjarige subsidie – Eindhovense basis via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. De maatregelen van de overheid ter bestrijding van het coronavirus hebben grote gevolgen voor het Parktheater. Naast de generieke steun van het rijk heeft het Parktheater ook in 2022 nog steun ontvangen van de gemeente Eindhoven in de vorm van korting op de huur. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
nnb | nnb | nnb | -13 | 4.050 | 4.089 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te versterken voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om deze bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen naar elders in de regio. Zo wordt de sociaal economische structuur in de Brainportregio versterkt. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door de verbinding te leggen met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het vestigingsklimaat in Brainport. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de parameters voor succes. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven heeft een aandelenbelang van 20%. Andere aandeelhouders zijn: Brainport Development met 20%, Brabantse Ontwikkelmaatschappij met 20%, Rabobank met 20% en TU/e met 20%. Elke aandeelhouder heeft dus 1/5 deel van de zeggenschap. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Tot en met 31 januari 2022 was mevrouw Saskia van der Schoot bestuurlijk bevoegd voor Twice Eindhoven B.V. als directrice. Eind 2021 is een sollicitatieprocedure opgestart. Uit deze procedure is de heer Marc Kuipers naar voren gekomen als de meest geschikte kandidaat. De aanstelling van deze nieuwe directeur per 1 februari 2022 is december 2022 door de aandeelhouders bekrachtigd. In de samenstelling van de RvC hebben zich in 2022 geen wijzigingen voorgedaan. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Alle gebouwen van Twice hebben een prima duurzaamheidslabel, maar hier is eerder nog geen promotie aan gegeven. Twice erkent in de strategische roadmap dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is op de agenda van veel partijen. | |||||||
Geleverde prestaties | Het resultaat van Twice wordt bepaald door de mutaties die plaatsvinden in het aantal en de soort bedrijven die in de gebouwen worden gehuisvest. Verhuurmutaties in 2021 Twinning 4 3 8 3 18 Per ultimo 2021 waren in totaal 137 bedrijven in de vijf bedrijvencentra gevestigd. De bezettingsgraden in de centra variëren van 82% tot 89% en ligt daarmee in lijn met de begroting. Van de 64 nieuw ingestroomde bedrijven waren er 66% te kwalificeren als ‘startend bedrijf’ (0-3 jaar oud), 27% scale-ups (3-5 jaar oud) en 7% nevenvestigingen van al bestaande bedrijven. Van deze nieuwe vestigers was 70% hiervoor ook al in de Brainportregio gevestigd. Oftewel; 30% van de bedrijven is afkomstig van buiten deze regio. De 28 bedrijven die in 2021 uitstroomden uit een van de bedrijvencentra, zijn tezamen in omvang gegroeid van 65 naar 163 werknemers. Dat betekent een toename met een kleine 100 arbeidsplaatsen in de periode dat ze in een van de Twice-bedrijvencentra waren gevestigd. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In 2020 heeft de directie / RvC van Twice een aangepaste strategie ontwikkeld, gericht op het verder ondersteunen van de doelgroep bij de groei van hun bedrijf. De start van bedrijvencentrum Alpha op de TU/e-campus in 2021 vloeit onder andere voort uit deze nieuwe strategie. Dit centrum is bedoeld om een nieuwe doelgroep te ondersteunen door het aanbieden van huisvesting die goedkoper is dan de vier reeds bestaande Twice-centra. Vanwege het succes van deze formule is Alpha al in het eerste jaar uitgebreid door een extra verdieping in gebruik te nemen. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | |||
nnb | nnb | nnb | 82 | 11.571 | 7.094 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2022 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
. |