Voor onze stedelijke investeringen maken we een investeringsplanning in jaarschijven. We begroten realistisch, maar jaarschijven zijn niet altijd haalbaar door afhankelijkheden van derden, gebrek aan personele capaciteit (in- en extern), materiaal schaarste, vertraagde of mislukte aanbestedingen en bezwaar en beroep in ruimtelijke procedures.
Prijsontwikkelingen en beschikbaarheid materialen
Al sinds 2020 zien we prijsstijgingen binnen de Bouw en Infra. Belangrijkste redenen voor deze prijsstijging zijn de schaarste van personeel en materiaal op de markt en de forse stijging van gas-, brandstof- en energieprijzen. Dit vormt een risico voor nagenoeg alle hieronder genoemde investeringen, zowel voor de planning als in financiële zin.
Investeringen als gevolg van de groei van de stad: Strategische investeringsopgave
Door de kennisintensieve maakindustrie blijven werkgelegenheid en de bevolking in en rondom Eindhoven hard groeien. De stad staat voor de opgave deze schaalsprong (zowel fysiek als sociaal) en de bijkomende grootstedelijke opgaven zo goed mogelijk te faciliteren. Meer kwaliteit en een hogere dichtheid moeten leiden tot een aantrekkelijk, hoogwaardig en leefbaar centrum van de Brainportregio. In de periode tot 2040 worden regionaal zo’n 62.000 woningen toegevoegd, waarvan ca. 40.000 woningen binnenstedelijk in Eindhoven. Het aantal arbeidsplaatsen in de Brainport groeit in dezelfde periode met 72.000. Om de groei op te vangen zijn ingrepen in de structuur van de stad op gebied van klimaat, groen en water, energievoorziening en mobiliteit noodzakelijk en randvoorwaardelijk. Dit brengt omvangrijke strategische investeringen met zich mee.
Als onderdeel van de strategische investeringen zijn op het BO MIRT van 9 november 2022 afspraken gemaakt met het Rijk rondom de financiering van een pakket van afgerond €1,6 miljard incl. btw. Hiervan wordt afgerond € 1 miljard door het Rijk gedekt en € 0,6 miljard door de regio. Het deel van de regio is verdeeld tussen MRE gemeenten (incl. Eindhoven), Provincie Noord-Brabant en private partijen. De regionale verdeling wordt in 2023 verder uitgewerkt. Het pakket bestaat uit een zestal maatregelen: gebiedsontwikkeling Fellenoord, korte termijn maatregelenpakket mobiliteitstransitie, Multimodale Knoop Eindhoven, HOV4, Spoorse maatregelen (stap 1) en A58 Eindhoven-Tilburg.
In onderstaand overzicht presenteren we de voortgang van de huidige investeringen op vier onderdelen: planning, financiën, inhoud en risico’s.
In de kadernota wordt ingegaan op nieuwe investeringen.
Verbetering of verslechtering t.o.v. Tussentijdse rapportage-2.
P=Planning, F= Financieel, I= Inhoud, R= Risico
Beschrijving | Krediet (* € 1.000) | Status | ||||||
Project-naam | Uit-gaven | Inkom-sten | P | F | I | R | Toelichting | |
Voortgang Strategische investeringen | ||||||||
1 | Eindhoven Noord West | 92.743 | 64.977 | Het project draagt bij aan de bereikbaarheid van Eindhoven NW. Met o.a. een nieuwe verbinding onder de A2 en diverse wegen zijn we in staat om de verhoogde verkeersintensiteit aan te kunnen. Het grootste gedeelte van de wegenstructuur is in 2023 gereed. Er wordt een onderbesteding van € 4 miljoen verwacht. | ||||
2 | Strategische verwervingen | 73.561 | 0 | Begin 2022 was het nog openstaande krediet voor strategische verwervingen € 43,4 miljoen. Totaal is hiervan in 2022 € 6,3 miljoen uitgegeven. Daarnaast heeft, via een aanvullend krediet, de aankoop van Landgoed de Wielewaal plaatsgevonden. Het nu nog openstaande krediet is € 37,1 miljoen. Strategische aankopen grond zijn moeilijk te ramen en zijn o.a. afhankelijk van de mogelijkheden die zich voordoen. | ||||
3 | HOV 2 | 39.943 | 34.763 | Bij de P&R wordt nog een nazorgpunt opgelost, en daarna is het project gereed. Het investeringsbudget van HOV2 heeft een verwacht overschot van ca € 3,3 miljoen. | ||||
4 | HOV 3 | 31.037 | 20.522 | In het budget HOV3 is rekening gehouden met de stijging van het prijspeil. De aanbesteding van de tunnel Fokkerweg loopt. In maart wordt de prijs hiervan bekend. Niet lang daarna volgt de Marathonloop. Daarna valt er meer te zeggen over de toereikendheid van het geraamde budget. Een risico betreft eventuele vertraging als één van de zes percelen niet minnelijk verworven kan worden. Het beroep bij de Raad van State is ingetrokken, daarmee is het bestemmingsplan onherroepelijk. | ||||
5 | Stations | 3.079 | 3.079 | Het Stationsgebied bestaat uit drie projecten gericht op het verbeteren van de capaciteit, veiligheid en bereikbaarheid rondom Fellenoord en het busstation. Deze projecten zijn vooruitlopend op de grote strategische projecten onder Internationale Knoop XL met een regionale cofinancieringsbehoefte van met name de gemeente (gebiedsontwikkeling Fellenoord, Multimodale KnoopXL en de projecten in Stationsgebied Zuid). De quick wins aan de noordzijde van het station en de maatregelen om de instapperrons bruikbaar te maken voor twee bussen en de uitstapruimte en bufferruimte te vergroten bevinden zich in de nazorgfase. Derde project is de aanpassing van de tunnels rondom het busstation om de sociale veiligheid en de bereikbaarheid te verbeteren. | ||||
Voortgang Vervangingsinvesteringen | ||||||||
1 | Openbare ruimte | 358.745 | 53.015 | Enkele projecten starten later als gevolg van langere levertijden van materialen. Voor een aantal complexe projecten geldt dat de planvorming langer duurt dan gepland. Op hoofdlijnen is er geen afwijking op de inhoud van de geraamde projecten en wordt er uitgevoerd conform raming. Er zijn geen noemenswaardige risico's met uitzondering van de gevolgen van de prijsstijgingen op de beschikbare middelen en personele krapte. | ||||
2 | Onderwijs | 201.199 | 1.000 | De voorbereiding en uitvoering van de projecten verloopt goed. De budgetten van lopende projecten zijn inmiddels verhoogd. Alhoewel de markt lijkt te stabiliseren is markt nog onzeker. Het programma en overzicht 2022 is in april aan uw raad aangeboden. Daarin worden ook de normkosten geïndexeerd. Zeker voor Voortgezet Onderwijs worden de normkosten significant opgehoogd. | ||||
3 | Vastgoed | 87.849 | 24.801 | Een deel van de investeringen in vastgoed starten later om diverse redenen. Voor een aantal investeringen geldt dat het doorvoeren van duurzaamheids-verbeteringen een langere doorlooptijd vergt. In 2022 zijn er flinke prijsstijgingen geweest, vooral bij het vervangen van daken. De extra kosten n.a.v. de hoge prijsstijgingen kunnen vooralsnog binnen het krediet worden opgevangen. Het tekort op het krediet wat voor deze investeringen is ontstaan zal uiteindelijk moeten worden aangevuld. | ||||
4 | Sport | 34.204 | 5.290 | Het dossier 'Vaststellen kwaliteitsniveaus en geactualiseerde beheerplannen inclusief actualisatie en demarcatie onderhoudsbudgetten Sportaccommodaties' is geagendeerd voor de raad van 24 januari 2023. Effect van dossier betreft "een verschuiving in de tijd van activiteiten" (geen financieel risico). Bij sommige investeringen leidt het interne capaciteitsprobleem tot latere uitvoering van het project. Daarbij kampen ook veel externe uitvoerende partijen met personeelsgebrek wat ook voor vertraging kan zorgen. | ||||
5 | Hard- en software | 25.074 | 0 | De planning van investeringen in hard- en software loopt vertraging op, waar diverse oorzaken voor zijn aan te wijzen, zoals het wereldwijde chiptekort. Voor 35% van de investeringen is een gedeelte gerealiseerd en volgt het restant van de uitvoering in 2023 als gevolg van de wereldwijde leveringsproblemen. De doorlooptijd van ongeveer 37% is afhankelijk van een aantal factoren waaronder punten bij I&B (uitkristalliseren van het fundament van de IT omgeving), capaciteit bij sectoren en de voortgang landelijke aanbestedingen (VNG) | ||||
6 | Slim verduur-zamen gemeentelijke gebouwen | 23.658 | 0 | De investeringsbudgetten zijn inmiddels geheralloceerd om maximale verduurzaming mogelijk te maken en de afgesproken prestaties in het contract Slim verduurzamen Gemeentelijke Gebouwen. Vooralsnog is de verwachting dat we dit, ondanks de langere levertijden, binnen de contractperiode (tot 1-1-2027) realiseren. Er is een risico ten aanzien van beschikbaarheid benodigde vaklui. | ||||
7 | Slim verduur-zamen vastgoed | 15.605 | 52 | De totale uitvoering heeft een langere doorlooptijd ivm de tekorten in de markt, afspraken etc. De realisatie van de pv op Meerbos loopt vertraging op ivm de aanvullende overeenkomsten die hier opgesteld moeten worden. Tekort aan vakpersoneel kan mogelijk leiden tot vertraging in de uitvoering. | ||||
8 | Voorbereidingskosten grond | 7.000 | 0 | Geen bijzonderheden | ||||
9 | Facilitaire zaken | 3.494 | 0 | Geen bijzonderheden. De uitvoeringsplannen zijn gereed. Verwachte uitvoering is 2023. | ||||
10 | Veiligheid | 1.061 | 0 | Uitgaven lopen conform planning; dit met uitzondering van de BITE bus, deze verschuift naar 2023. Binnen de investeringsbudgetten van Veiligheid is geen structurele dekking aanwezig voor uitbreiding cameratoezicht indien noodzakelijk wordt geacht. | ||||
11 | Overige < 1 miljoen | 1.654 | 0 | |||||
Voortgang belangrijke investeringen | ||||||||
1 | Onderwijs-huisvesting: Lorentz Casimir lyceum | 20.340 | 0 | Het project verloopt conform planning, er loopt nog een bezwaarprocedure voor ontsluiting. | ||||
2 | Onderwijs-huisvesting: Ch. Huygens | 18.852 | 0 | De planning is gehaald (gebouw is 5 september in gebruik genomen). Het project is uitgevoerd met een onderschrijding. Er is echter nog discussie over prijsstijgingen en uitloopkosten. Dit resulteert niet in een overschrijding. | ||||
3 | Openbare ruimte: | 15.396 | 9.610 | Budgetten staan onder druk door onder andere prijsstijgingen. Binnen de projecten Kempenbaan Oost (trekker gemeente Veldhoven) en doorfietsroute HTCE De Run lijkt dat op dit moment afgewend, hoewel juridische procedures nog een risico zijn. De onderdoorgang Beemdstraat/Limburglaan is nog niet aanbesteed en er is aanvullend budget benodigd. De projecten zorgen voor een belangrijke verbetering van de bereikbaarheid van De Run en omgeving. Vanwege de sterke groei van ASML, is het van belang om het gebied duurzaam bereikbaar te houden. Er wordt ook stevig ingezet op fietsinfrastructuur, werk-geversaanpak en hubs. De doorfietsroute HTCE - De Run kan aan Veldhovense zijde starten. Aan Eindhovense zijde is er een uitvoeringsrisico door juridische procedures. Voor de onderdoorgang Beemdstraat is er extra financiering vanuit gemeente benodigd om tot realisatie te komen. | ||||
4 | Openbare ruimte: Centrum | 20.395 | 1.220 | Het open houden van de horeca op Stratumseind en tegelijkertijd grootschalige werkzaamheden uitvoeren leidt tot concessies aan beider zijde. Via bijsturingsacties wordt ervoor gezorgd dat de planning haalbaar blijft, maar maatwerk blijft nodig. Dat en nieuwe ontwikkelingen en afspraken vormen een uitdaging voor het halen van de planning. Het DO voor Fase 2 (Demer, Rechtestraat, Hooghuisstraat) incl financiele consequenties wordt eerste helft 2023 voor besluitvorming voorgelegd. Prijsstijgingen zijn hoger dan verwacht, vooralsnog wordt voor de uitvoering van Stratumseind de post onvoorzien aangewend. Met de huidige marktwerking blijft het lastig om een juiste prognose af te geven.De complexiteit van het centrumgebied zorgt ervoor dat niet alle doelstellingen maximaal behaald kunnen worden. Er dienen keuzes gemaakt te worden om zowel ontwerp als uitvoering mogelijk te maken. Door een complexe ontwerpopgave met veel ontwerpvariabelen, nieuw beleid dat tijdens het project wordt vastgesteld en het belang dat we aan samenspraak en draagvlak hechten, komt de planning voor het verdere verloop van het project in het geding. Dit leidt tevens tot extra druk op de personeelskosten. | ||||
5 | Onderwijs-huisvesting Spilcentrum Eckart | 6.735 | 0 | Planning blijft een risico vanwege onzekere markt. Er vinden gesprekken plaats met het schoolbestuur omtrent wie de prijsstijgingen voor zijn rekening neemt | ||||
6 | Openbare ruimte: Mathildelaan | 4.102 | 601 | Op dit moment verloopt alles nog volgens planning en is de kruising weer opengesteld voor busverkeer (in twee richtingen Bosschdijktunnel / Emmasingel)en voor autoverkeer richting Emmasingel. De weg wordt vergroend en (deels) autoluw gemaakt. Risico's worden gemonitord en vooralsnog lijken de belangrijke risico's (NGE/vervuild grond) niet op te gaan treden. | ||||
7 | Openbare ruimte: Snelfietsroute Helmond | 3.129 | 645 | De tracédelen binnen de bebouwde kom zijn voor grootste deel uitgevoerd of zijn in uitvoering. Voor het gedeelte van de fietsroute tussen de Loostraat en Eeneind (parallel aan het spoor) is bestemmingsplan ter inzage gelegd. Onder voorbehoud van evt procedures (in Eindhoven danwel Nuenen) start uitvoering in 2024. De fietsroute kan volgens huidige verwachte planning (exclusief eventuele procedures) binnen beschikbaar gestelde budget uitgevoerd worden. Er is risico op juridische procedures naar aanleiding van bestemmingsplan en een risico op vertraging door verwerving van gronden. | ||||
8 | Vastgoed: Omvorming Tongelreep | Vertrou-welijk | Vertrou-welijk | De afronding van de Definitief Ontwerp fase heeft in 2022 plaatsgevonden, inclusief herijking / actualisatie van de benodigde investering. De start van de fysieke werkzaamheden staat gepland voor het 1e (sloop) en 2e kwartaal (start bouw) van 2023 en de oplevering eind 2025. Er is sprake van prijsstijgingen binnen het project, om dit op te vangen komt er een separaat dossier. De variant 3-plus is uitgewerkt in een Definitief Ontwerp. Het risico dat de bouwkosten nog sterker stijgen wordt versterkt door de complexiteit van de opgave (type gebouw, bouwen aan bestaand gebouw dat in gebruik blijft, etc.), het goed invullen van het ambitieniveau en de looptijd van het project. Dossier is onlangs vastgesteld. Met de kennis van nu is voldoende budget beschikbaar. | ||||
9 | Onderwijs-huisvesting Van Maerlant | Vertrou-welijk | Vertrou-welijk | Project verloopt conform bijgestelde planning. |
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Primitieve begroting 2022 | Gewijzigde begroting 2022 | Realisatie 2022 | Afwijking | |
Afschrijvingen | 24.080 | 27.925 | 25.295 | 25.288 | 7 |
Rente | 6.656 | 7.366 | 6.876 | 6.894 | -18 |
Totaal kapitaallasten | 30.736 | 35.291 | 32.171 | 32.182 | -11 |
Extra afschrijving | 284 | 1.126 | -1.126 | ||
Totaal kapitaallasten | 31.020 | 35.291 | 32.171 | 33.308 | -1.137 |
Gemeentebreed wijkt de realisatie van de kapitaallasten met € 1,1 miljoen af van de gewijzigde begroting.
Hierbij wordt opgemerkt dat afschrijvingen worden berekend over activa (objecten) in het jaar nadat het object in gebruik is genomen. Ingebruikname in 2022 leidt tot een eerste afschrijving in 2023. Er wordt wel rente berekend over de investeringen gedurende de uitvoering. Uitzondering zijn de vervangingsinvesteringen in openbare ruimte. Bij deze investeringen start de eerste afschrijving het jaar nadat er lasten zijn geboekt. Reden is dat investeringen in openbare ruimte in gedeeltes worden opgeleverd c.q. in gebruik genomen. Zo wordt een weg nooit in zijn geheel afgesloten, maar slechts gedeeltelijk. Uit de cijfers blijkt dat de afwijking tussen gewijzigde begroting en realisatie 2022 slechts € 11.000 afwijkt.
De extra afschrijving is het gevolg van desinvesteringen. Vanwege nieuwbouw twee onderwijspanden zijn de 'oude' panden gedesinvesteerd (€ 0,9 miljoen). Overige desinvestering heeft te maken met een buiten gebruik gestelde sporthal en nieuwbouw zwembad De Splinter.
Activanr | Omschrijving | Aanleiding | Bedrag extra afschrijving |
---|---|---|---|
10514 | Geert Grootestraat 72 nieuwbouw | Begr.wijz.2021.146 (922.104) | 2.068 |
10515 | Geert Grootestraat 72 Armaturen 1999 | Begr.wijz.2021.146 (922.104) | 1.839 |
10517 | Geert Grootestraat 72 Armaturen 20002 | Begr.wijz.2021.146 (922.104) | 3.581 |
10519 | Geert Grootestraat 72 dak/Plafond zaal | Begr.wijz.2021.146 (922.104) | 38.548 |
16534 | Geert Grootestraat 72 Regelkast algemeen | Begr.wijz.2021.146 (922.104) | 16.907 |
14689 | Zwembad de Splinter | Begr.wijz.2022.222 (922.155) | 146.616 |
11904 | Bourgondielaan 2 integratieverbouwing | Desinvestering JRR sloop 2022 | 1.617 |
12135 | Bourgondielaan 2 aanp 1 lok | Desinvestering JRR sloop 2022 | 148.481 |
11301 | Fransebaan 237 stichting | Desinvestering JRR sloop 2022 | 186.860 |
12058 | Fransebaan 237 uitbr 4 lok | Desinvestering JRR sloop 2022 | 141.544 |
12059 | Fransebaan 237 owk vern (2004365) | Desinvestering JRR sloop 2022 | 104.066 |
15180 | Fransebaan 237 uitbr 220m2 (2012024) | Desinvestering JRR sloop 2022 | 333.527 |
1.125.654 |
|
---|