Tot dit taakveld behoren voorzieningen die primair gericht zijn op participatie:
ondersteunen op participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
buurt- en clubhuizen, hobbyclubs;
collectief aanvullend vervoer;
toegankelijkheid voorzieningen (inclusie);
kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuteropvang;
aanvraag en verstrekking kinderopvangtoeslag Sociaal Medische Indicatie;
noodopvang vluchtelingen;
vreemdelingen;
activiteiten volgend uit de Wet Inburgering;
LHBT-beleid.
Tot dit taakveld behoren niet:
peuteropvang: dit hoort thuis onder taakveld 4.3;
inburgering oudkomers, hoort thuis onder taakveld 6.5.
De volgende lasten van coronamaatregelen moeten worden geboekt op dit taakveld:
Lasten voor extra subsidie voor buurt- en clubhuizen die inkomstenderving hebben door de maatregelen tegen corona. Deze lasten moeten worden verantwoord op de gebruikelijke categorie. Dit betekent meestal verantwoording op lastencategorie 4.3.6 Inkomensoverdrachten – overige overheden of lastencategorie 4.3.8 Inkomensoverdrachten – overige instellingen en personen.
Kwijtschelding huur voor buurt- en clubhuizen die inkomstenderving hebben, moet worden verantwoord als negatieve baat op categorie 3.6 Huren.
Lasten in geval van extra kinderopvang voor bijvoorbeeld vitale beroepen of van extra gebruik van de regeling kinderopvang en buitenschoolse opvang alleenstaande ouders.
De volgende lasten van coronamaatregelen horen niet op dit taakveld:
Lasten peuterspeelzalen horen thuis op taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken.
Een krachtige sociale basis kenmerkt zich door sterke gemeenschappen waarin wordt omgezien naar elkaar. Een sociaal vangnet dat je opvangt bij tegenslagen. Veerkrachtige inwoners die worden ondersteund (informeel of formeel) als dat nodig is. Blijvend investeren in de vernieuwing en het versterken van de sociale basis is essentieel vanuit het idee dat een krachtige sociale basis met passende laagdrempelige voorzieningen en een toegankelijk ondersteuningsaanbod ertoe bijdraagt dat inwoners vroegtijdig passende ondersteuning ontvangen en (verergering) van problemen voorkomen kan worden. In 2022 zijn er op diverse beleidsterreinen, en (bottom-up) vanuit buurten/gebieden concrete resultaten bereikt die hieraan bijdragen. Stellen dat dit doel 'bereikt' is, is te kort door de bocht. Het versterken van de sociale basis is een continu proces, maar er zijn wel weer stappen gezet.
Aandacht is in 2022 met name uitgegaan naar preventief gezondheidsbeleid, preventief jeugdbeleid, ondersteuning van vrijwilligers na corona, outreachend werk, onafhankelijke cliëntondersteuning en gebiedsgericht bouwen aan de sociale basis.
Stimuleren van inwonersbetrokkenheid
Toelichting:
Ook in 2022 is blijvend aandacht voor inwonersparticipatie. Een mooi voorbeeld is het FOMO festival voor jongvolwassenen. Ook in gebiedsgerichte activiteiten zoals PACT Woensel Zuid en Samenleven in Verscheidenheid staat inwonerbetrokkenheid centraal
Vergunninghouders zijn zelfredzaam
Toelichting:
We begeleiden vergunninghouders die in Eindhoven komen wonen naar een zelfredzaam bestaan binnen de inburgeringstermijn. Dat betekent dat vergunninghouders hun inburgering goed doorlopen, zoveel als mogelijk betaald werk kunnen verrichten, in staat zijn hun financiën te beheren en maatschappelijk participeren binnen de stad.
De gemeente heeft in 2022 aan haar taakstelling voldaan. Door extra inspanning zijn er 39 extra statushouders gevestigd die meetellen voor de taakstelling van 2023.
Vergunninghouders voldoen aan de inburgeringsplicht binnen de wettelijke termijn
Toelichting:
De wettelijke termijn van inburgering is 3 jaar. Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor het inburgeringsproces van vergunningshouders. In 2024 kan dus op zijn vroegst hierover gerapporteerd worden.
Vergunninghouders participeren zo snel mogelijk, het liefst door betaald werk
Toelichting:
De wettelijke termijn van inburgering is 3 jaar. Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor het inburgeringsproces van vergunningshouders. In 2024 kan dus op zijn vroegst hierover gerapporteerd worden.
Toekomstperspectief voor inwoners zonder verblijfsstatus
Toelichting:
Inwoners van Eindhoven zonder verblijfsstatus worden opgevangen en waar kan begeleid naar een bestendige oplossing. Dit kan zijn: alsnog een asielprocedure voor verblijf in Nederland, terugkeer naar eigen land of doormigratie naar een ander land.
Bestendige oplossing voor vreemdelingen zonder recht op verblijf of rijksopvang
Toelichting:
Het bestuursakkoord in Eindhoven en het landelijke coalitieakkoord hebben een verschillende definitie gegeven aan bestendige oplossingen voor deelnemers aan de LVV. Deze discussie wordt in 2023 vervolgd.
In 2022 hebben we ons vooral gericht op:
•
Nieuwe wet Inburgering:
In 2022 zijn we gestart met de nieuwe Wet Inburgering voor de nieuwkomers vanaf 2022. Daarnaast hebben we ook de mensen begeleid die nog onder de oude wet vallen. Dit was in 2022 nog de grootste groep.
•
Landelijke Vreemdelingen Voorziening:
De pilot LVV is verlengd tot en met 2023, in 2023 wordt deze bestendigd en geregionaliseerd.
Deze pagina is gebouwd op 07/07/2023 17:25:59 met de export van 07/07/2023 17:18:01