Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
% inwoners met beperkte eigen kracht | 15% | ≤ 7% | 17% | ||||
Realisatie: | De streefwaarde uit de begroting is nog niet aangepast o.b.v. de nieuwe berekeningswijze van deze indicator. De lichte stijging van 15 naar 17% kan een nasleep zijn van Corona, of te maken hebben met stijgende kosten op allerlei gebieden. | ||||||
Toelichting indicator: | Tussen 2014 en 2019 is de ‘eigen kracht index’ gemeten met indicatoren binnen zes domeinen, te weten financiën, dagbesteding, lichamelijke gezondheid, activiteiten in het dagelijks leven, sociaal netwerk en maatschappelijke participatie. | ||||||
Motivatie keuze: | In de visie WIJeindhoven wordt een stevig beroep gedaan op de eigen kracht van inwoners van Eindhoven. Het is daarom relevant om inzicht te hebben in de mate van eigen kracht. Deze indicator berust op scores voor bekende belemmeringen voor zelfredzaamheid en eigen kracht en kan dus voorzien in dit opzicht. | ||||||
Bron: | Inwoners Enquête BI | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" | ||||||
% inwoners dat niet deelneemt aan activiteiten in de samenleving | - | ≤ 4% | 4% | ||||
Realisatie: | Het cijfer is ongewijzigd sinds de vorige meting in 2020. Het percentage is opgebouwd uit verschillende indicatoren uit de inwonersenquête. Noemenswaardig is dat het aantal inwoners dat vrijwilligerswerk doet is afgenomen. | ||||||
Toelichting indicator: | Deze indicator is samengesteld uit verschillende indicatoren uit de Inwonersenquête: niet werken, niet studeren, niet uitgaan (cultuur), niet sporten, niet aan vrijwilligerswerk doen en geen lid zijn van een vereniging. Doordat niet alle aspecten van de ‘eigen kracht index’ (die voorheen werd gebruikt) zijn uitgevraagd in de Inwonersenquête 2021 (lid van een vereniging) ontbrak dat cijfer. In 2022 is alle informatie wel weer uitgevraagd. | ||||||
Motivatie keuze: | In een stad met een sterke sociale basis heeft iedereen de mogelijkheid om te participeren. Deze score geeft daarom een indicatie van de kracht sociale basis en de mate van participatie in van inwoners. Het is een beproefde indicator die vergelijking met de situatie uit voorgaande jaren toelaat. | ||||||
Bron: | Inwoners Enquête BI | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" | ||||||
% inwoners dat behoort tot de categorie meest geïsoleerd | 10% | ≤ 5% | 11% | ||||
Realisatie: | Sinds 2020 zien we een lichte stijging van 1% per jaar. Verder terugkijkend zagen we in 2016 een score van 5%. De recente groei kan te maken hebben met corona, er kan een link liggen met de vergrijzing of het beter bespreekbaar maken van eenzaamheid | ||||||
Toelichting indicator: | De score is een cijfer dat is samengesteld op basis van stellingen in de Inwonersenquête: Er zijn genoeg mensen op wie ik in geval van narigheid kan terugvallen, vaak voel ik me in de steek gelaten, wanneer ik daar behoefte aan heb, kan ik altijd bij mijn vrienden terecht, ik vind mijn kring van vrienden en kennissen te beperkt. De indicator laat zien welk deel van de inwoners ervaart een beperkt sociaal netwerk te hebben. In de begroting 2023 is de titel van deze indicator aangepast naar "Inwoners dat een beperkt sociaal netwerk ervaart". | ||||||
Motivatie keuze: | Binnen de visie WIJeindhoven doen we een beroep op ‘samenkracht’. Een sterke sociale basis kenmerkt zich door de aanwezigheid van sterke sociale netwerken waarop inwoners kunnen terugvallen. Deze indicator laat zien voor welk deel van de inwoners van Eindhoven dit (nog) niet het geval is. De indicator berust op een instrument dat ook landelijk wordt toegepast . | ||||||
Bron: | Inwoners Enquête BI | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Aantal deelnemers aan gesubsidieerde activiteiten in de sociale basis | - | ntb | 227.145 | ||||
Realisatie: | We hebben onze subsidiepartners (n=162) gevraagd een inschatting te geven van het aantal unieke inwoners dat zij in 2022 hebben bereikt. 124 organisaties hebben een cijfer aangeleverd. De optelsom zal (erg) veel dubbelingen bevatten. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal deelnemers aan de activiteiten in de sociale basis die we subsidiëren vanuit de subsidieregelingen Versterken sociale basis, Informele zorg, Vrijwillig jeugdwerk, Meedoen en Maatschappelijke participatie, Basisdagbesteding, Inwonersinitiatieven en Diversiteit. Het gaat om een optelsom van inwoners die bereikt worden met gesubsidieerde activiteiten vanuit diverse subsidiepartners. Inwoners kunnen aan meerdere activiteiten deelnemen, en worden dan dus meerdere keren meegeteld. Het gaat dus niet om unieke personen. | ||||||
Motivatie keuze: | Gesubsidieerde activiteiten in de sociale basis dragen elk op een eigen wijze bij aan een krachtige sociale basis in Eindhoven. In de sociale basis bestaan informele en formele verbanden/voorzieningen die faciliteren dat inwoners kunnen meedoen in de samenleving en zichzelf kunnen ontwikkelen. De activiteiten zijn veelal gericht op vormen van ontmoeting en het bieden van ondersteuning op verschillende gebieden. Er wordt het komend jaar (2023) gewerkt aan het verkrijgen van meer cijfermatig inzicht in de sociale basis (een monitoringsstrategie). We verwachten daarmee tot betere indicatoren te komen die meer zeggen waardoor we een beter inzicht krijgen in de resultaten in de sociale basis. | ||||||
Bron: | Verantwoordingsgegeven gesubsidieerde organisaties | ||||||
Bron type: | overig | ||||||
Frequentie: | dagelijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" | ||||||
Oordeel cliëntenraad SD over betrokkenheid inwoners bij beleidsvorming | 7,4 | 7 | 7 | ||||
Realisatie: | Dit cijfer is anders tot stand gekomen dan in 2021 waardoor je niet kunt spreken van een afname. Dit jaar is een gemiddelde genomen van de cijfers op een aantal onderdelen uit de eigen evaluatie van de CRSD m.b.t. hun werkzaamheden en functioneren. | ||||||
Toelichting indicator: | De cliëntenraad SD wordt gevraagd een oordeel te geven over hun eigen betrokkenheid bij beleidsvorming. De titel van deze indicator dient nog aangepast te worden in deze lijn (per begroting 2024). Dit jaar (2022) is geen gebruik gemaakt van dezelfde vragenlijst als 2021, maar is, op advies van de CRSD, de eigen evaluatie van de CRSD gebruikt om tot een cijfer te komen. In deze evaluatie hebben cliëntenraadsleden cijfers gegeven voor diverse onderdelen. Er zijn o.a. cijfers gegeven voor de kwaliteit van de eigen adviezen, het effect daarvan, de samenwerking met de ambtelijke organisatie en wethouders en de samenwerking met anderen zoals belangenorganisaties. Dat alles samen komt tot een gemiddeld cijfer dat we hier gebruiken. De gemeenteraad zal nog over de volledige evaluatie van de CRSD geïnformeerd worden. | ||||||
Motivatie keuze: | Eén van de rollen van de cliëntenraad is dat zij toezicht houden op de zorgvuldigheid van het proces van cliëntenparticipatie. Deze gegevens geven ons directe informatie over onze prestaties op dit gebied. | ||||||
Bron: | Cliëntenraad Sociaal Domein | ||||||
Bron type: | overig | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Een krachtige sociale basis | ||||||
Beleidsstukken: | Kadernotitie “De kracht van de stad – De Sociale basis van WIJeindhoven" | ||||||
Oordeel provincie over behalen taakstelling | - | groen/oranje | groen | ||||
Realisatie: | We scoren groen op het overzicht van de provincie. De taakstelling is gehaald, zelfs 39 statushouders extra gehuisvest. Deze tellen mee voor de taakstelling van 2023. | ||||||
Toelichting indicator: | Halfjaarlijks oordeelt de provincie of de gemeente "verschoonbaar" is voor de taak op gebied van huisvesting vergunninghouders. Het behalen van de taakstelling en het oordeel van de provincie is afhankelijk van het beschikbaar aantal huurwoningen. Hiertoe zijn afspraken gemaakt met woningcorporaties en particuliere verhuurders. | ||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | Provinciaal toezichtskader | ||||||
Bron type: | overig | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) | ||||||
% asielstatushouders die examen behalen binnen wettelijke termijn | - | - | nnb | ||||
Realisatie: | De nieuwe Wet Inburgering is in 2022 gestart, de wettelijke termijn voor inburgering is 3 jaar. Vanaf 2024 zijn de eerste cijfers bekend. | ||||||
Toelichting indicator: | De wettelijke termijn van inburgering is 3 jaar. Bij uitzondering kan dit nog met een half jaar verlengd worden. Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor het inburgeringsproces van asielstatushouders. In 2024 kan op zijn vroegst hierover gerapporteerd worden. | ||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | Dit jaar wordt een keuze gemaakt voor het registratiesysteem dat gehanteerd gaat worden | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) | ||||||
% gezinsmigranten die examen behalen binnen wettelijke termijn | - | - | nnb | ||||
Realisatie: | De nieuwe Wet Inburgering is in 2022 gestart, de wettelijke termijn voor inburgering is 3 jaar. Vanaf 2024 zijn de eerste cijfers bekend. | ||||||
Toelichting indicator: | De wettelijke termijn van inburgering is 3 jaar. Bij uitzondering kan dit nog met een half jaar verlengd worden. Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor het inburgeringsproces van vergunninghouders. In 2024 kan op zijn vroegst hierover gerapporteerd worden. | ||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | Dit jaar wordt een keuze gemaakt voor een registratiesysteem | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) | ||||||
% vergunninghouders dat betaald werk heeft | - | 50% | nnb | ||||
Realisatie: | De nieuwe Wet Inburgering is in 2022 gestart, de wettelijke termijn voor inburgering is 3 jaar. Vanaf 2024 zijn de eerste cijfers bekend. | ||||||
Toelichting indicator: | Vergunninghouders worden zo snel als kan begeleid naar betaald werk of onderwijs. Op basis van ervaringen zien we dat dit bij een flink deel van de vergunninghouders niet lukt binnen de wettelijke termijn, vanwege een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Deze vergunninghouders worden begeleid naar maatschappelijke participatie om op een later moment zo mogelijk betaald werk te kunnen verrichten. | ||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | Suite4werk | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) | ||||||
% asielstatushouders (of vergunninghouders) stroomt uit de bijstand | - | 40% | nnb | ||||
Realisatie: | De wettelijke termijn van inburgering is 3 jaar, omdat de nieuwe Wet Inburgering in 2022 is gestart is de realisatie nog niet bekend. | ||||||
Toelichting indicator: | Vergunninghouders worden zo snel als kan begeleid naar betaald werk en daarmee ook uitstroom uit de bijstand. | ||||||
Motivatie keuze: | |||||||
Bron: | Suite4werk | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Vergunninghouders zijn zelfredzaam | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Nieuwe Wet Inburgering, Thuis in Eindhoven (2020) |