6 Sociaal domein

Werk & Inkomen

Met ons arbeidsmarktbeleid hebben we economische ontwikkelingen in onze regio gestimuleerd om te komen tot duurzame werkgelegenheid voor onze inwoners. Bij het Huis naar Werk zijn er 1.600 ondersteuningsvragen gesteld en zijn ruim 700 inwoners geholpen met een interventietraject. Deze aantallen liggen flink hoger dan in de andere arbeidsmarktregio's. Inwoners zijn hierbij ondersteund van werk naar werk, van school naar werk en van werkzoekend/uitkeringsgerechtigd naar werk.   

Er was een enorme krapte op de arbeidsmarkt in veel sectoren. Daardoor waren er veel baankansen voor onze inwoners. Toch zien we dat bij-, her- en omscholing steeds belangrijker wordt. Mede door inwoners snel aan het werk te helpen bij UWV, Huis naar Werk en WIJeindhoven, is de instroom in de bijstand lager was dan voorzien. Dat hebben we met partners als UWV, Huis naar Werk en WIJeindhoven gedaan. Ook is een grotere uitstroom uit de bijstand naar werk gerealiseerd dan voorzien werd. 
Wel constateren we dat inwoners die bijstandsafhankelijk worden een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Een goede ondersteuning en begeleiding wordt daarom belangrijker. Om duurzaamheid te borgen hebben we meer werknemers ondersteund door jobcoaches vanuit onder meer Ergon en het Werkgelegenheidsteam. Daarnaast wordt door Ergon en het Werkgelegenheidsteam met de werkgever vaker meegedacht over jobcreation, jobcarving en jobcrafting. Het werkgelegenheidsteam heeft diverse werkgelegenheidsprojecten ontwikkeld in alle sectoren en heeft diverse activiteiten in samenspraak met werkgevers georganiseerd als open hiring, workshops, rondleidingen en banenmarkten. Door een lagere instroom en de effecten van de coronacrisis is een lager aantal inwoners met een arbeidsbeperking bij of via Ergon geplaatst met loonkostensubsidie of via beschut werk. 

In 2022 zijn belangrijke verbeteringen doorgevoerd in het netwerk van Werk en Inkomen. Voor inwoners die bijstand aanvragen wordt een gezamenlijk gesprek 'Mijn weg naar werk' door Ergon/WIJeindhoven georganiseerd. Daarnaast wordt goede nazorg geboden voor bijstandsgerechtigden die uitstromen. Ook zijn er verschillende evenementen georganiseerd die succesvol waren zoals de wijk-vierdaagse en de passie voor werk markt. 

Voor inwoners die de bijstandsuitkering nodig hebben, hebben we ervoor gezorgd dat zij beter ondersteund worden bij hun aanvraag door hen proactief te benaderen. We hebben veel aandacht besteed aan de bejegening en de ondersteuning. Onze dienstverlening heeft in het teken gestaan van het veel meer oog hebben voor de menselijke maat en het tijdig en passend voorzien van een inkomen. Ook werken we met de omgekeerde toets waarbij we meer naar de bedoeling van de Participatiewet kijken. We zagen hierdoor dat er minder aanvragen buiten behandeling werden gesteld of werden afgewezen. Ook het aantal bezwaarschriften was lager. We merken ook de eerste positieve effecten van de sociale weegtafel. 

De armoede- en schuldenaanpak heeft in 2022 in het teken gestaan van het borgen van de bestaanszekerheid van inwoners in een periode waarin de kosten van het levensonderhoud, en dan met name voor energie, hard stegen. Veel aandacht is uitgegaan naar het verstrekken van de energietoeslag. Naast de uitvoering van de landelijke regeling hebben inwoners met een toekenning Meedoenbijdrage een lokale energietoeslag ontvangen. Samen met netwerkpartners is geïnvesteerd in de communicatie rondom de energietoeslag en de Meedoenbijdrage, met als gevolg dat het bereik flink is gestegen. Op basis van de meest recente cijfers hebben we bijna 80% van de doelgroep in beeld, hetgeen nog zal stijgen omdat een aantal aanvragen nog in behandeling zijn.  Verder hebben we onze aanpak vroegsignalering geborgd in de uitvoering. We hebben ruim 13.000 inwoners actief benaderd op basis van signalen van betalingsachterstanden door schuldeisers. Door inwoners vroegtijdig hulp te bieden willen we ernstige betaalproblemen van inwoners zoveel mogelijk voorkomen. Het effect hiervan is helaas nog niet zichtbaar in het gemiddelde schuldbedrag, dat wordt gekleurd door een aantal hoge uitschieters, en ook wordt hulp niet altijd meteen geaccepteerd.  
Daarnaast hebben we het afgelopen jaar, samen met onze sociale partners, geïnvesteerd in de kwaliteit van onze integrale dienstverlening, met als doel de laagdrempeligheid, effectiviteit en klantbeleving te vergroten. Extra aandacht is daarbij uitgegaan naar het budgetbeheer en de samenwerking met bewindvoerders, voor inwoners die hun geldzaken (tijdelijk) niet zelf ter hand kunnen nemen. Ook het nazorgaanbod hebben we herzien en verbeterd, zodat mensen tijdens en na de schuldregeling een steun in de rug ervaren en waar kan geholpen worden om het beheer over hun financiële administratie weer zelf op te pakken. Landelijke initiatieven zoals het schuldenknooppunt en de rode knop, waarbij we als gemeente zijn aangesloten, helpen ons om de hulpverlening aan inwoners te versnellen en te vereenvoudigen. Ook zijn we gestart met financiële educatie in 45 klassen in het voortgezet onderwijs. Dit betreft een pilot die in 2023 wordt geëvalueerd. 

Deze pagina is gebouwd op 07/07/2023 17:25:59 met de export van 07/07/2023 17:18:01