Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Aantal ernstige verkeersongevallen | 107 | 94 | 102 | ||||
Realisatie: | Het aantal ernstige verkeersongevallen wat geregistreerd is door de politie is op het niveau van voor corona is opnieuw gestegen. Het betreft nog niet de definitieve registratie. | ||||||
Toelichting indicator: | Aantal ernstige verkeersongevallen op gemeentelijke wegen. De Randweg (N2) wordt hierin niet meegenomen. | ||||||
Motivatie keuze: | Het aantal ernstige verkeersongevallen geeft een indicatie van de verkeersveiligheid in Eindhoven. Het streven naar minder verkeersongevallen (en slachtoffers) maakt onderdeel uit van de strategische doelen die verwoord zijn in de Visie Eindhoven op Weg (2013). | ||||||
Bron: | VIA Ongevallendatabase | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Auto-intensiteiten in het centrum | 98 | 97 | 101 | ||||
Realisatie: | Door de drie centrumtunnels reed, ondanks het versmallen van diverse straten, in 2022 meer gemotoriseerd verkeer als in 2019, het laatste jaar voor corona. | ||||||
Toelichting indicator: | Monitoren van het aantal auto's in het centrum. 2020 = 100. | ||||||
Motivatie keuze: | We willen minder autoverkeer in het centrum. We gebruiken onze telpunten om het aantal voertuigen te registreren. | ||||||
Bron: | Eigen telpunten | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Voetganger vriendelijk | 7,4 | 7,6 | 7,4 | ||||
Realisatie: | De voetgangervriendelijkheid is ten opzichte van 2021 gelijk gebleven | ||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor voetganger-vriendelijkheid | ||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaamverkeer stimuleren en faciliteren, daarom goed om de beleving van de voetgangervriendelijkheid te monitoren. | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BI | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Fiets vriendelijkheid | 7,4 | 7,6 | 7,5 | ||||
Realisatie: | De fietsvriendelijkheid wordt beoordeeld met een 7,5. Net iets minder dan het begroot cijfer. | ||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor fietsvriendelijkheid | ||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaamverkeer stimuleren en faciliteren, daarom goed om de beleving van de fietsvriendelijkheid te monitoren | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BI | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
OV vriendelijkheid | 7,2 | 7,4 | 7,0 | ||||
Realisatie: | De OV-vriendelijkheid is 0,4 punt lager dan begroot. Een oorzaak kan liggen in de maatregelen in het OV door de impact van Corona en personeelstekort. | ||||||
Toelichting indicator: | Rapportcijfer voor OV vriendelijkheid | ||||||
Motivatie keuze: | We willen OV stimuleren, daarom monitoren we de beleving van de OV vriendelijkheid | ||||||
Bron: | Inwonersenquête BI | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Rapportcijfer bereikbaarheid van het centrum | 7,4 | 7,5 | 7,4 | ||||
Realisatie: | Het rapportcijfer bereikbaarheid centrum is ten opzichte van 2021 gelijk gebleven | ||||||
Toelichting indicator: | Het gemiddelde van de rapportcijfers voor de bereikbaarheid van het centrum met auto, fiets en openbaar vervoer uit de inwonersenquête. | ||||||
Motivatie keuze: | Een rapportcijfer voor de bereikbaarheid van het centrum laat zien hoe bewoners de bereikbaarheid van het centrum ervaren. Een goede bereikbaarheid maakt het centrum aantrekkelijker en leefbaarder conform de strategische doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op Ring | 126 | 103 | 113 | ||||
Realisatie: | Tijdens Corona was het erg rustig op de weg, in 2022 is het drukker geworden, maar stroomt het verkeer nog altijd beter door dan verwacht. | ||||||
Toelichting indicator: | Toename van verkeer en doorstroming op de Ring, 2020=100 | ||||||
Motivatie keuze: | Doel is meer verkeer op de Ring en minder in het centrum en een betere doorstroming. | ||||||
Bron: | Eigen telpunten | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal fietsers op fietsroutes | 99 | 106 | 108 | ||||
Realisatie: | Het aantal fietsers op belangrijke routes in Eindhoven is sterk toegenomen. Er fietsen inmiddels weer meer mensen dan het laatste jaar voor Corona. | ||||||
Toelichting indicator: | Tellen van het aantal fietsers op fietsroutes. | ||||||
Motivatie keuze: | We willen langzaamverkeer stimuleren en monitoren daarom het gebruik van de fietsroutes. | ||||||
Bron: | Eigen telpunten | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op belangrijke toegangswegen (incl. Ring) | 113 | 103 | 104 | ||||
Realisatie: | Tijdens Corona was het erg rustig op de weg, in 2022 is het drukker geworden, maar stroomt het verkeer nog altijd beter door dan verwacht. | ||||||
Toelichting indicator: | We streven naar een betere doorstroming op de belangrijke toegangswegen (incl Ring) | ||||||
Motivatie keuze: | Door de doorstroming op belangrijke toegangswegen te verbeteren, verleiden we weggebruikers om deze routes te nemen. Hiermee geven we invulling aan autoluw centrum en verminderen we sluipverkeer door wijken. | ||||||
Bron: | Eigen telpunten | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% duurzaam vervoer in de modal split | 62% | ≥61% | 67% | ||||
Realisatie: | Dit jaar is er een stevige stap gezet in het aandeel lopen, fietsen en OV in Eindhoven. | ||||||
Toelichting indicator: | De modal split is de verdeling van de vervoerswijzen over een aantal reisbestemmingen samen. De modal split wordt in Eindhoven gemeten via de inwonersenquête en zegt dus alleen iets over de vervoerskeuze van de inwoners van Eindhoven. Het percentage duurzaam vervoer is het aandeel lopen, fiets en OV gebruik bij elkaar opgeteld. Het percentage duurzaam vervoer wordt ook wel het aandeel duurzame mobiliteit genoemd. | ||||||
Motivatie keuze: | De modal split laat zien in welke mate Eindhovenaren kiezen voor duurzame vervoerswijzen. Het streven naar een verandering in de verdeling van vervoerswijzen, met andere woorden vaker lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer, maakt onderdeel uit van de strategische Doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen | 1.107 | 1.350 | 1.094 | ||||
Realisatie: | Het aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen is iets gedaald door het aflopen van het experiment smart hub Genneper Parken en minder free floating deelauto’s van Amber. | ||||||
Toelichting indicator: | Overzicht van het aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen (o.a. fietsen, scooters en auto’s). | ||||||
Motivatie keuze: | Noodzakelijke faciliteit voor stimuleren deelmobiliteit | ||||||
Bron: | Informatie leveranciers en vergunningen | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal geregistreerde emissievrije voertuigen in EHV (RDW) | 3.845 | 3.174 | 4.959 | ||||
Realisatie: | Het aantal elektrische auto’s in Eindhoven is sterker toegenomen dan verwacht. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal geregistreerde voertuigen van de RDW. | ||||||
Motivatie keuze: | Indicator geeft een beeld van de groei van het aantal emissievrije voertuigen in de stad. Dit draagt bij aan een schonere stad. | ||||||
Bron: | RDW | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% inwoners dat tevreden is over inrichting openbare ruimte | 67% | >75% | 69% | ||||
Realisatie: | De daling in de tevredenheid in 2021 heeft niet doorgezet. Er is geen directe verklaring voor de afwijking ten opzichte van de streefwaarde. De tevredenheid over groeninrichting laat een stijging zien. | ||||||
Toelichting indicator: | Percentage inwoners dat tevreden is over de inrchting van de openbare ruimte | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan of inwoners tevreden zijn of wij de straten goed inrichten (voldoende groen etc.) | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% inwoners dat tevreden is over onderhoud openbare ruimte | 67% | >75% | 69% | ||||
Realisatie: | Ook voor onderhoud is na een daling in 2021 weer sprake van oplopende tevredenheid. Sinds 2021 is de kwaliteit voor reinigen van A (hoog) naar B (basis) gegaan. Mogelijk dat dit een verklaring is van de afwijking. | ||||||
Toelichting indicator: | Betreft het % inwoners dat tevreden is over het onderhoud van de openbare ruimte | ||||||
Motivatie keuze: | Sluit aan op de technische monitor in hoeverre de basiskwaliteit op verschillende onderwerpen wordt behaald. Hierdoor presenteren we zowel de objectieve als de subjectieve cijfers | ||||||
Bron: | Inwonersenquête | ||||||
Bron type: | enquête | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Basiskwaliteit wegen | 87% | 90% | - | ||||
Realisatie: | De weginspectie wordt 1x per 2 jaar uitgevoerd. In 2022 heeft geen inspectie plaatsgevonden | ||||||
Toelichting indicator: | Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief is gemeten | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | ||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau (weginspectie) die werkt volgens landelijk vastgestelde systematiek (CROW) | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | overig | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Basiskwaliteit bruggen, viaducten en tunnels | 94% | 90% | 95% | ||||
Realisatie: | De bruggen, tunnels en viaducten voldoen aan de vastgestelde basiskwaliteit | ||||||
Toelichting indicator: | Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief gemeten | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | ||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau op basis van landelijke richtlijnen (CROW), 1x per 2 jaar, visueel elk jaar | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | overig | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Basiskwaliteit schoon en netjes | 95% | 90% | 94% | ||||
Realisatie: | De openbare ruimte is conform kwaliteitsniveau schoon en netjes gehouden (reiniging). | ||||||
Toelichting indicator: | Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief gemeten | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | ||||||
Bron: | Gemeente Eindhoven, afdeling kwaliteitscontrole MIBOR (registratietool) | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Aantal scholen met BVL-label | 38 | 53 | 38 | ||||
Realisatie: | Het aantal scholen met Brabants verkeersveiligheidslabel is tijdens Corona teruggelopen, en nog niet gegroeid in 2022. | ||||||
Toelichting indicator: | Het Brabants Verkeersveiligheids Label is een belangrijk pakket in de educatie van de jongste Eindhovenaren | ||||||
Motivatie keuze: | We streven naar een BVL label op alle basisscholen | ||||||
Bron: | Provincie / eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal schoolzones | 53 | 56 | 54 | ||||
Realisatie: | Elke reguliere basisscholen, welke gelegen zijn aan wegen met gemotoriseerd verkeer, heeft een schoolzone. | ||||||
Toelichting indicator: | Schoolzones zorgen ervoor dat kinderen op een veilige manier naar school kunnen. | ||||||
Motivatie keuze: | We streven naar een schoolzone bij elke school waar een schoolzone gemaakt kan worden (= 56 scholen) | ||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal km nog te realiseren 30 km/u straten in het centrum | 2,5 | 1,4 | 1,4 | ||||
Realisatie: | In 2022 is de volledige westelijke binnenring (Emmasingel, Keizersgracht en Wal) 30 km/u, alsmede een gedeelte van de Mathildelaan. In het centrumgebied resteren nog (delen van): Vestdijktunnel, Stationsweg, Mathildelaan, en Boschdijktunnel. | ||||||
Toelichting indicator: | Aantal km nog te realiseren 30 km/u straten in het centrum | ||||||
Motivatie keuze: | Past binnen doelstelling autoluw maken binnenstad | ||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal km snelfietsroutes (Slowlane) | 30,5 | 32 | 30,5 | ||||
Realisatie: | In verband met andere lopende trajecten (o.a. HOV4) is het Slowlanetracé Kasteellaan – Roffart nog niet gerealiseerd. | ||||||
Toelichting indicator: | Dit betreft het aantal km Slowlane (geen andere snelfietsroutes). Maximum is 33,5km (Slowlane compleet) | ||||||
Motivatie keuze: | Met de Slowlane verbinden we de belangrijke werkgelegenheidslocaties en de stad met een hoogwaardige fietsverbinding. | ||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal km HOV-busbanen | 24 | 29 | 24 | ||||
Realisatie: | Realisatie van HOV3 is gestart met de Luchthavenweg, maar is pas later van start gegaan dan eerder verwacht. | ||||||
Toelichting indicator: | Het aantal gerealiseerde kilometers vrijliggende HOV-banen. | ||||||
Motivatie keuze: | We willen het aandeel duurzaam vervoer in de modal split te verhogen. Dit aandeel bestaat uit de vervoerwijzen fiets, openbaar vervoer en lopen. Het verhogen van het openbaar vervoeraandeel gebeurt onder andere door de aanleg van nieuwe HOV-banen. Hoe meer kilometers HOV-baan, hoe aantrekkelijker het wordt om van de bus gebruik te maken, hoe groter de kans op een hoger aandeel openbaar vervoer in de modal split. | ||||||
Bron: | Overzicht hoeveelheden areaal en objecten openbare ruimte van de afdeling Geoinformatie en Kwaliteit | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal vernieuwde verkeerslichten | 140 | 153 | 154 | ||||
Realisatie: | We hebben in 2022 14 verkeerslichtinstallaties (VRI’s) vervangen. Dankzij extra investeringsmiddelen heeft hier een intensivering plaatsgevonden (was 11 per jaar). | ||||||
Toelichting indicator: | Het aantal verkeerslichten dat wordt vervangen. | ||||||
Motivatie keuze: | In Eindhoven zijn ongeveer 170 kruispunten uitgerust met verkeerslichten, waarvan er nog enkele tientallen sterk verouderd zijn. Deze verouderde verkeerlichten kunnen veel minder verkeer afwikkelen dan nieuwe verkeerslichten, omdat nieuwe verkeerslichten intelligent zijn. | ||||||
Bron: | Registratie van de afdeling Verkeer en Milieu | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal parkeerplaatsen op (pop-up) P+R | 910 | 975 | 910 | ||||
Realisatie: | Het aantal parkeerplaatsen op (pop up) P+R’s is gelijk gebleven. Wel zijn er voorbereidingen getroffen voor wijkhubs. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft zowel hubs op diverse schaalniveaus, P+R als toekomstige regionale Smart Hubs. | ||||||
Motivatie keuze: | We willen het gebruik van P+R stimuleren, randvoorwaardelijk is dat je voldoende parkeerplaatsen op een P+R aanbiedt. | ||||||
Bron: | Eigen registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Aantal elektrische laadpunten | 1.313 | 1.273 | 1.782 | ||||
Realisatie: | Het aantal elektrische (semi)publieke laadpunten is sterk gestegen. Het grootste deel is te verklaren door private ontwikkelingen. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft de registratie van de RDW. | ||||||
Motivatie keuze: | Het aanbod van laadpalen is één van de factoren voor de introductie van elektrische auto’s | ||||||
Bron: | Externe registratie | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Groot onderhoud wegen (aantal) | 9 | 11 | 11 | ||||
Realisatie: | De projecten waarvan de start uitvoering in 2022 zou plaatsvinden zijn in 2022 gestart. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal wegen waar groot onderhoud aan uitgevoerd wordt (incl. herinrichting) | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel wegen pakken we aan van het beschikbare budget | ||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Groot onderhoud bruggen, viaducten en tunnels (aantal) | 3 | 6 | 6 | ||||
Realisatie: | Het geplande onderhoud aan de bruggen, kunstwerken en viaducten is uitgevoerd. Ook in het kader van de Tunnelvisie o.a. de spoortunnel Boschdijktunnel en de snelwegonderdoorgang Boschdijk aangepakt. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal kunstwerken waar onderhoud aan gepleegd wordt. Type onderhoud wordt bepaald op basis van uitkomst van inspecties | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel kunstwerken pakken we aan van het beschikbare budget | ||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Uitvoeren straatreiniging (areaal in hectare) | 1.351 | 1.357 | 1353 | ||||
Realisatie: | Alle openbare ruimte in beheer van de gemeente is gereinigd. | ||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het areaal dat onderhouden wordt | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat wij er aan doen om er voor te zorgen dat de stad netjes en schoon is | ||||||
Bron: | Areaalgegevens afdeling BOR die deze gegevens in haar systeem heeft zitten | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||