Ontwikkelingen op het gebied van stedelijke mobiliteit dragen bij aan een gezondere, aantrekkelijkere en bereikbare stad. In het BO MIRT van afgelopen november is een enorm grote stap gezet om te investeren in de noodzakelijke mobiliteitstransitie van de Brainport. Het pakket van 1,59 miljard euro richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid en infrastructurele maatregelen in de regio, die tevens de versnelling van de ontwikkeling van 21.000 woningen mogelijk moet maken. Het gaat onder andere om ontwikkeling busstation Eindhoven, HOV4, A58, spoormaatregelen en het Korte termijn maatregelenpakket mobiliteitstransitie. In 2022 zagen we het na enkele rustigere coronajaren, weer fors drukker worden in de stad. Hiermee stond de bereikbaarheid en leefbaarheid onder druk. Enkel met een mobiliteitstransitie naar meer lopen, fietsen en OV kunnen we daar invulling aangeven. En hoewel de MIRT-investeringen nog voorbereidingstijd nodig hebben, zijn er op het gebied van fietspaden (Eindhoven-Helmond), autoluw (herinrichting Emmasingel) en OV (realisatie HOV3) al belangrijke stappen gezet.
In 2022 hebben we diverse onderhoudsprojecten uitgevoerd die bijdragen aan het op basis kwaliteit brengen en houden van de stad. Door het uitvoeren van dagelijks onderhoud (o.a. reinigen, onkruidbestrijding, zwerfafval ruimen en in de winter gladheidsbestrijding) is de stad schoon, heel, netjes en veilig gehouden. De pilot bladkorven is uitgevoerd om te onderzoeken of dit bijdraagt aan een schone en veilige stad. In 2023 evalueren we de pilot en voeren we de 2 e fase van de pilot uit. Ook is aan een aantal straten groot onderhoud uitgevoerd. Zo is de deklaag vervangen van o.a. de Piuslaan, Limburglaan en Fellenoord. Ook is gestart met de uitvoering van een aantal herinrichtingen, waarbij de straten ook meteen klimaatadaptief worden ingericht, onder andere door zoveel mogelijk te ontharden en vergroenen. Voorbeelden zijn De Koppele, Strijpsestraat. Ook is, net zoals voorgaande jaren, aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de openbare ruimte en is bewegen en ontmoeten in de openbare ruimte gestimuleerd. In dat kader zijn er onder andere zeven ommetjes gerealiseerd, zijn de fietspaden van de 1 e Lieve de Keylaan en Tilburgseweg voorzien van asfalt en hebben wij het asfalt van de fietspaden Riel vervangen. Duurzaamheid en circulariteit zijn begrippen die steeds meer vorm hebben gekregen in de openbare ruimte. Zo is de verlichting in de Grebbenberglaan en van de Tilburgseweg vervangen door LED. De handreiking circulaire openbare ruimte die we in 2021 hebben opgesteld passen we toe in onze onderhoudsprojecten.