Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
Aantal verstrekte uitkeringen Participatiewet | 6.308 | 6.891 | 6.231 | ||||
Realisatie: | We hebben een daling van het bijstandsbestand van 77 gerealiseerd. Dit komt door een goede preventie en de uitstroom naar werk, mede vanwege de gunstige economische omstandigheden. | ||||||
Toelichting indicator: | Betreft het aantal uitkeringen dat wordt verstrekt aan mensen dat recht heeft op een uitkering in het kader van de Participatiewet. Het aantal verstrekte uitkeringen betreft PW-uitkeringen, excl. uitkeringen IOAW, IOAZ en BBZ. | ||||||
Motivatie keuze: | Spreekt voor zich, geeft een indicatie van hoeveel uitkering worden verstrekt in het kader van de Participatiewet | ||||||
Bron: | GWS (gemeente Eindhoven) | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | maandelijks | ||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Instroom uitkeringen Participatiewet | 1.381 | 1.680 | 1.170 | ||||
Realisatie: | De na-ijleffecten van de coronacrisis zijn meegevallen. Als gevolg van de economische groei en de krapte op de arbeidsmarkt waardoor er zeer veel vacatures zijn, zijn minder mensen bijstandsafhankelijk geworden. | ||||||
Toelichting indicator: | Dit betreft de instroom op jaarbasis | ||||||
Motivatie keuze: | Dit geeft een beeld van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en onze prestaties om mensen preventief aan het werk te helpen | ||||||
Bron: | Suite4Inkomen | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
Ratio instroom/uitstroom Participatiewet | 0,9 | 1,11 | 0,94 | ||||
Realisatie: | De instroom in de bijstand was lager dan verwacht. Daarnaast hebben we onze doelstelling op het gebied van uitstroom naar werk ruimschoots gerealiseerd. De ratio instroom/uitstroom is daardoor gunstig. | ||||||
Toelichting indicator: | De verhouding van mensen die een aanspraak gaan maken op bijstand (instroom) en de mensen die uitstromen (naar werk of anderszins) | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan of het bestand stijgt of daalt. | ||||||
Bron: | Suite4Inkomen | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% huishoudens met laag inkomen in het voorgaande jaar | 9 % | 8,1% | 8,3% | ||||
Realisatie: | Daling t.o.v. 2021, hetgeen mogelijk te verklaren is door de gunstige arbeidsmarkt voor werkzoekenden. Begroting 2022 was gebaseerd op een niet correct realisatiecijfer 2021. | ||||||
Toelichting indicator: | Dit betreft het percentage huishoudens dat een laag inkomen heeft tot 101% (in het voorgaande jaar) volgens de definitie van het CBS. Dat betekent dat een huishouden over onvoldoende middelen beschikt om een bepaald minimaal consumptieniveau te bereiken. | ||||||
Motivatie keuze: | Deze indicator is objectief en goed meetbaar. Het geeft een duidelijk beeld van het percentage huishoudens dat met weinig financiële middelen rond moet komen. | ||||||
Bron: | CBS | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||
% fraude onderzoeken dat leidt tot een aanpassing van de uitkering | 49% | 30% | 44% | ||||
Realisatie: | Alleen als er concrete signalen voor waren is er onderzoek gedaan. Door gerichter te werken is het percentage daarom hoger. Eerst wordt administratief onderzoek gedaan. Naar aanleiding daarvan kan verdiepend onderzoek gedaan worden. | ||||||
Toelichting indicator: | Door het sociaal domein worden onderzoeken gedaan naar rechtmatigheid. Het % geeft aan in welke mate dit leidt tot aanpassing. | ||||||
Motivatie keuze: | We moeten gerichte onderzoeken doen. | ||||||
Bron: | Suite4inkomen | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | per kwartaal | ||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | ||||||
Beleidsstukken: | |||||||
% inwoners dat de meedoenbijdrage ontvang | ??? | 82,2% | 79% | ||||
Realisatie: | Dit betreft het cijfer op 31-12. Dit is niet definitief, tot april 2023 worden aanvragen verwerkt, omdat veel aanvragen einde 2022 zijn ingediend. Laatste cijfer van aantal rechthebbenden (120%) volgens CBS dateert van 2021. | ||||||
Toelichting indicator: | De indicator laat zien hoeveel procent van de inwoners met een laag inkomen gebruik maakt van de Meedoenbijdrage. Eindhovenaren met een laag inkomen (tot 120%) kunnen in aanmerking komen voor een Meedoenbijdrage die het mogelijk maakt dat men kan meedoen aan een sport, dansles of een cursus. De Meedoenbijdrage is ook bedoeld om bijvoorbeeld voordelig te zwemmen, een goedkoper bibliotheekabonnement af te sluiten, gratis met de bus te reizen of om de ouderbijdrage/schoolspullen te betalen. | ||||||
Motivatie keuze: | De indicator laat zien hoeveel mensen gebruik maken van de Meedoenbijdrage en zo financiële ondersteuning krijgen om mee te kunnen doen. | ||||||
Bron: | Gemeentelijke uitkeringsgegevens | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||
Aantal verstrekte individuele inkomenstoeslagen | 4.119 | 4.050 | 4.010 | ||||
Realisatie: | Deze indicator blijft min of meer stabiel, omdat het gaat over mensen in langdurige armoede. In 2022 is het aantal verstrekte IIT licht gedaald, wellicht onder invloed van de arbeidsmarkt. | ||||||
Toelichting indicator: | Eindhovenaren van 23 jaar of ouder (maar die nog niet de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt) en al minstens 5 jaar achter elkaar rondkomen van een minimuminkomen kunnen in aanmerking komen voor deze regeling. | ||||||
Motivatie keuze: | Het geeft een beeld van een financieel kwetsbare groep. Als deze indicator stijgt dan is dat een signaal dat de armoede in Eindhoven stijgt dan wel dat er beter gebruik gemaakt wordt van deze voorziening. | ||||||
Bron: | Gemeentelijke uitkeringsgegevens | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||
Aantal verstrekte bijzondere bijstand (exclusief bewindvoering) | 7.337 | 2.900 | 73.754 | ||||
Realisatie: | Aantal verstrekkingen is enorm gestegen onder invloed van de energietoeslag die in meerdere tranches is verstrekt. Wanneer we kijken naar het aantal verstrekking buiten de energietoeslag zien we geen stijging. | ||||||
Toelichting indicator: | Voor inwoners met een laag inkomen kan bijzondere bijstand worden aangevraagd wanneer men door bijzondere omstandigheden voor extra kosten komt te staan, waarvoor men zelf onvoldoende inkomen of vermogen heeft. | ||||||
Motivatie keuze: | Geeft inzicht in maatwerk bij individuele problemen van inwoners met een laag inkomen. | ||||||
Bron: | Gemeentelijke uitkeringsgegevens | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||
Aantal actief benaderde huishoudens d.m.v. vroegsignalering | 8.254 | 500 | 13.213 | ||||
Realisatie: | Forse stijging t.o.v. 2021 conform verwachting. Vroegsignalering is inmiddels geïmplementeerd bij WIJeindhoven en de gemeente, het aantal convenantpartners sinds vorig jaar verder uitgebreid. | ||||||
Toelichting indicator: | In 2021 starten we met Vroegsignalering. Op basis van vergelijkbare gemeenten willen we in ieder geval 400 huishoudens actief benaderen om ondersteuning in het kader van vroegsignalering te kunnen bieden. | ||||||
Motivatie keuze: | Het laat zien of we huishoudens met beginnende financiële problemen weten te bereiken. | ||||||
Bron: | Nog niet bekend | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | maandelijks | ||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||
Aantal huishoudens in budgetbeheer | 522 | 1.210 | 1150 | ||||
Realisatie: | Conform het beleidsplan is ingezet op een stijging van het aantal mensen in budgetbeheer. Ondanks dat het begrote streefcijfer niet is behaald, is er een forse stijging zichtbaar van het aantal huishoudens in budgetbeheer t.o.v. 2021. | ||||||
Toelichting indicator: | Het aantal mensen in budgetbeheer geeft een indicatie of we mensen vroegtijdig weten te bereiken voordat ze ernstige financiële problemen hebben. | ||||||
Motivatie keuze: | Enerzijds om een afname van het aantal onder bewindgestelden en een toename van de aantallen budgetbeheerrekeningen te laten zien. Anderzijds geeft het aantal mensen in budgetbeheer een indicatie of we mensen vroegtijdig weten te bereiken voordat ze ernstige financiële problemen hebben. | ||||||
Bron: | Allegro | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||
Gemiddelde schuldenlast bij start schulddienstverlening | 63.870 | 45.000 | 161.000 | ||||
Realisatie: | Deze indicator wordt gekleurd door een klein aantal zeer hoge uitschieters, waardoor deze minder valide is. | ||||||
Toelichting indicator: | Als de gemiddelde schuldenlast bij de start van schulddienstverlening naar beneden gaat dan zijn inwoners met financiële problemen eerder in beeld. | ||||||
Motivatie keuze: | Als de gemiddelde schuldenlast bij de start van schulddienstverlening naar beneden gaat dan zijn inwoners met financiële problemen eerder in beeld. | ||||||
Bron: | Allegro | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | jaarlijks | ||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | ||||||
Aantal huishoudens met bewindvoering | 2.910 | 2.800 | 2850 | ||||
Realisatie: | De verwachte daling van het aantal huishoudens met bewindvoering is ingezet, echter minder hard dan vooraf begroot. | ||||||
Toelichting indicator: | Het aantal huishoudens in bewind laat zien hoeveel mensen hier gebruik van maken en of er voldoende gebruik wordt gemaakt van alternatieven. | ||||||
Motivatie keuze: | Het aantal huishoudens in bewind laat zien hoeveel mensen hier gebruik van maken en of er voldoende gebruik wordt gemaakt van alternatieven. | ||||||
Bron: | Cognos/Suite | ||||||
Bron type: | registratie | ||||||
Frequentie: | maandelijks | ||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | ||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ |