Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 3 Economie zijn dat de volgende: | |||||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||||
Korte toelichting | Brainport Development draagt bij aan de duurzame economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid op alle niveaus. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Algemeen directeur van Brainport Development is de heer Van Nunen. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De leden van de raad van commissarissen zijn: de heer Van Ham, de heer. Hendrikse en de heer Van der Beek. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Hoewel Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT valt, wil de vennootschap vanwege zijn (deels) publieke aandeelhouders en financiering buiten twijfel hebben dat ten allen tijde wordt voldaan aan deze wettelijke norm, ook bij een eventuele toekomstige 2-hoofdige directie (waarin de statuten voorzien). In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. Dit is door de AvA van 18 mei 2017 bekrachtigd. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De vennootschap heeft ten doel het creëren van een duurzaam en innovatief ecosysteem dat internationaal kan concurreren en zo de basis vormt voor welvaart en welzijn in de regio en daarbuiten. | ||||||||
Geleverde prestaties | De strategische koers van de Stichting Brainport (vastgelegd in de Brainport Agenda) is vertaald in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan voor de periode 2021-2024. Dit meerjarenplan draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Focus in het meerjarenplan ligt op het verder ontwikkelen en toepassen van sleuteltechnologieën voor het realiseren van innovaties met een maatschappelijke impact, het ontwikkelen, aantrekken en behouden van talent op alle niveaus en het helpen realiseren van een goed vestigings- en leefklimaat. Het meerjarenplan is vertaald in jaarplannen. In 2022 lag extra nadruk op de krappe arbeidsmarkt, nieuwe consortia voor duurzaamheid en de doorontwikkeling van de mainportstatus van Brainport Eindhoven, samen met het Kabinet, zoals is afgesproken in het regeerakkoord van Rutte IV. Dat laatste heeft geresulteerd in een eerste investeringspakket van € 1,6 miljard voor de bereikbaarheid van de regio. Onder Brainport Development NV (100% aandeelhouder) hangt ook het Regiofonds Brainport BV. Via de Regio Deal Brainport Eindhoven wordt door rijk en regio (bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden) gezamenlijk voor €370 miljoen geïnvesteerd in de Brainportregio. Hiervan is €130 miljoen afkomstig van het rijk. Een eenmalige extra impuls voor een aantal concrete en aanvullende investeringen op het gebied van het voorzieningenniveau, aantrekken en behouden van talent (op alle onderwijsniveaus) en innovaties met een maatschappelijke impact. De Rijksmiddelen uit de Regio Deal Brainport Eindhoven (€130 miljoen) zijn inmiddels alle toegekend aan de daarin opgenomen 26 projecten, de eerste 3 van de 26 (Urban Sports Park, Area 51 en regionale zorginfrastructuur) zijn inmiddels ook al volledig afgerond. Het bestuur van Regiofonds Brainport BV berust bij de stichting Brainport die ook bepalend is bij de toekenning van de Rijksmiddelen aan projecten. De uitvoering van de Regio Deal Brainport Eindhoven eindigt op 31 december 2025 tenzij door de contractpartners eerder, uiterlijk 1 juli 2025, tot een verlenging wordt besloten. De oplevering van de eindevaluatie gebeurt uiterlijk 1 september 2026. Naar huidige verwachting zullen de middelen van Regiofonds Brainport BV dan ook uitgeput zijn en zal de dochteronderneming enige tijd daarna worden opgeheven. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten. De financiële stroom van middelen liep via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie uitkering aan gemeente Eindhoven werd verstrekt, die het vervolgens doorzette via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV). Deze incidentele subsidie is geheel uitgekeerd en in 2022 door de gemeente vastgesteld. De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in december 2019 de hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op maximaal € 3,2 mln. Ultimo 2021 bedroeg het weerstandsvermogen € 2,5 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd. De Belastingdienst en Brainport Development NV waren in juli 2014 samen het traject horizontaal toezicht ingegaan op basis van een individueel handhavingsconvenant voor onbepaalde tijd. Inmiddels heeft de Belastingdienst (eind 2020) de regels voor Horizontaal Toezicht zodanig aangepast dat de vennootschap, op basis van kwantitatieve criteria, niet meer tot de groep mogelijke convenantpartners behoort. Het convenant wordt dan ook beëindigd. Brainport Development onderhoudt nog wel contact met de dienst ‘Grote Ondernemingen’ van de Belastingdienst, middels bedrijfsgesprekken of aparte afspraken in het kader van ‘Individuele klantbehandeling’. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | ||||
20 | 4.282 | 3.324 | 27 | 4.046 | 3.304 | ||||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | ||||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||||
Korte toelichting | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Meer en meer is hoogwaardige digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Meer en meer is hoogwaardige digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven heeft 37,6% van de aandelen. Andere grote aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3 %), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8 %), Stichting beheer Activa Summa (6,8 %). | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Op 31 december 2022 liep de termijn af van één van de RvC-leden. Een opvolger wordt gezocht waarbij gestreefd wordt naar meer diversiteit in de RvC. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | ||||||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de EFX (een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken). Via BRE/EFX worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding . Op basis van de vraag in de markt kan geconstateerd worden dat door uitbreiding van de dienstverlening van BRE met laag 2 toepassing door overname van de EFX een rijk palet aan mogelijkheden is ontstaan om beter in te spelen op connectiviteitsbehoeften in de regio. De schaal en opzet van BRE-EFX biedt veel ruimte voor specifiek maatwerk, zeker voor maatschappelijke organisaties. Met de overname van GVE in 2021 heeft BRE haar dienstverlening op bedrijventerreinen uitgebreid. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Er zijn in 2022 een aantal strategische ontwikkelingen geweest die relevant zijn voor BRE: Samenvattend kan geconstateerd worden dat de dienstverlening van BRE in een behoefte voldoet. Met name het publieke karakter en de mogelijkheid om laagdrempelig maatwerk te bieden tegen acceptabele kosten draagt in belangrijke mate bij aan het (digitale) vestigingsklimaat in de Brainport Eindhoven. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | ||||
339 | 2.809 | 4.612 | 322 | 3.024 | 4.215 | ||||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | ||||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||||
Korte toelichting | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Flight Forum C.V. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | ||||
nnb | nnb | nnb | 0 | 32 | 18 | ||||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | ||||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Een extern onderzoek heeft begin 2021 uitgewezen dat het onwaarschijnlijk is dat de resterende ontwikkelopgave van ca. 50.000 m2 BVO op het kantorencluster van Flight Forum nog wordt ingevuld met nieuwe kantoren. Kantoorhoudende bedrijven geven tegenwoordig de voorkeur aan locaties die zijn gelegen nabij centrumvoorzieningen en een (bij voorkeur intercity) treinstation. Het kantorencluster van Flight Forum voldoet daar niet aan. Daarom zetten we erop in om Flight Forum een bredere invulling te geven; naast kantoren ook ruimte creeren voor o.a. een selecte groep niet-kantoorhoudende bedrijfsactiviteiten, onderwijsvoorzieningen en een experiment met short stay. Dit draagt bij aan de levendigheid van het kantorencluster en past binnen de gebiedsvisie die in 2022 is vastgesteld voor het gehele Eindhoven Airport District waar Flight Forum deel van uitmaakt. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (50,95 % belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). De voorbereiding voor de AVA vergaderingen gebeurt vanuit de ambtelijke opdrachtgever Flight Forum. Dit in goed overleg met de betreffende gebiedsmanagers binnen het Ruimtelijk Domein. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Bestuur: Per 1 juni 2022 is de heer Carlo Welten als (part time) commercieel directeur aangesteld naast de (eveneens part time) algemeen directeur Bart Verschut. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzaam businesspark verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling het terrein verder te vergroenen, de fiets meer en prominenter te introduceren en mogelijk te maken en door te onderzoeken of een duurzame energie voorziening mogelijk is. | ||||||||
Geleverde prestaties | In 2022 is een aanvang gemaakt met de implementatie van de eind 2021 vastgestelde ontwikkelstrategie. Deze strategie voorziet in een verbreding van de doelgroep voor het kantorencluster. De nieuwe ontwikkelstrategie is uitgewerkt in een herziene grondexploitatie en heeft geleid tot een aangepaste branding van Flight Forum. Voorts is de ontwikkelstrategie vertaald in een acquisitieplan en is er een commercieel directeur aangesteld om hier uitvoering aan te geven. De directie heeft in 2022 vele gesprekken gevoerd met vastgoedpartijen, eigenaren en gebruikers op het kantorencluster om samen met hen de weg te plaveien om de strategische doelstellingen te kunnen behalen. Daarbij gaat het om; het aantrekken van nieuwe bedrijven, het realiseren van publieke voorzieningen in de plinten van de gebouwen, het voorbereiden van een short stay-voorziening, het verbeteren van de parkeerfaciliteiten en het opwaarderen van de openbare ruimte. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De ontwikkelstrategie voor Flight Forum is afgestemd op de visie die in 2021 voor het hele luchthavengebied is vastgesteld. Flight Forum trekt samen met de andere stakeholders op (gemeente Eindhoven, Provincie Brabant, Defensie en Eindhoven Airport) om de eigen ontwikkelstrategie, maar ook de gebiedsvisie voor het gehele Eindhoven Airport District, tot uitvoer te brengen. Doel is om een levendiger en daarmee aantrekkelijker gebied te realiseren waartoe bedrijven zich aangetrokken voelen om zich nieuw te vestigen c.q. om er gehuisvest te blijven. In 2022 zijn de voorbereidingen getroffen om de komende jaren een tweetal majeure projecten te kunnen realiseren. Enerzijds gaat het daarbij om een short stay-voorziening op het kantorencluster, bestaande uit enkele honderden eenheden. Anderzijds een parkeergarage tegenover het kantorencluster die hier moet leiden tot een vermindering van de parkeerdruk, en het daarnaast mogelijk maakt om parkeerplaatsen op maaiveld te verwijderen zodat ruimte vrij komt voor een verdere vergroening van Flight Forum. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | ||||
500 | 4.772 | 22.273 | -299 | 4.947 | 21.773 | ||||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2022 zijn op basis van de concept jaarrekening 2022. | ||||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||||
Korte toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te versterken voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | ||||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | ||||||||
Doelstelling en openbaar belang | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om deze bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen naar elders in de regio. Zo wordt de sociaal economische structuur in de Brainportregio versterkt. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door de verbinding te leggen met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het vestigingsklimaat in Brainport. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de parameters voor succes. | ||||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven heeft een aandelenbelang van 20%. Andere aandeelhouders zijn: Brainport Development met 20%, Brabantse Ontwikkelmaatschappij met 20%, Rabobank met 20% en TU/e met 20%. Elke aandeelhouder heeft dus 1/5 deel van de zeggenschap. | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Tot en met 31 januari 2022 was mevrouw Saskia van der Schoot bestuurlijk bevoegd voor Twice Eindhoven B.V. als directrice. Eind 2021 is een sollicitatieprocedure opgestart. Uit deze procedure is de heer Marc Kuipers naar voren gekomen als de meest geschikte kandidaat. De aanstelling van deze nieuwe directeur per 1 februari 2022 is december 2022 door de aandeelhouders bekrachtigd. In de samenstelling van de RvC hebben zich in 2022 geen wijzigingen voorgedaan. | ||||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | ||||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Alle gebouwen van Twice hebben een prima duurzaamheidslabel, maar hier is eerder nog geen promotie aan gegeven. Twice erkent in de strategische roadmap dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is op de agenda van veel partijen. | ||||||||
Geleverde prestaties | Het resultaat van Twice wordt bepaald door de mutaties die plaatsvinden in het aantal en de soort bedrijven die in de gebouwen worden gehuisvest. Verhuurmutaties in 2021 Twinning 4 3 8 3 18 Per ultimo 2021 waren in totaal 137 bedrijven in de vijf bedrijvencentra gevestigd. De bezettingsgraden in de centra variëren van 82% tot 89% en ligt daarmee in lijn met de begroting. Van de 64 nieuw ingestroomde bedrijven waren er 66% te kwalificeren als ‘startend bedrijf’ (0-3 jaar oud), 27% scale-ups (3-5 jaar oud) en 7% nevenvestigingen van al bestaande bedrijven. Van deze nieuwe vestigers was 70% hiervoor ook al in de Brainportregio gevestigd. Oftewel; 30% van de bedrijven is afkomstig van buiten deze regio. De 28 bedrijven die in 2021 uitstroomden uit een van de bedrijvencentra, zijn tezamen in omvang gegroeid van 65 naar 163 werknemers. Dat betekent een toename met een kleine 100 arbeidsplaatsen in de periode dat ze in een van de Twice-bedrijvencentra waren gevestigd. | ||||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In 2020 heeft de directie / RvC van Twice een aangepaste strategie ontwikkeld, gericht op het verder ondersteunen van de doelgroep bij de groei van hun bedrijf. De start van bedrijvencentrum Alpha op de TU/e-campus in 2021 vloeit onder andere voort uit deze nieuwe strategie. Dit centrum is bedoeld om een nieuwe doelgroep te ondersteunen door het aanbieden van huisvesting die goedkoper is dan de vier reeds bestaande Twice-centra. Vanwege het succes van deze formule is Alpha al in het eerste jaar uitgebreid door een extra verdieping in gebruik te nemen. | ||||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||||
2022 | 2022 | 2022 | 2021 | 2021 | 2021 | ||||
nnb | nnb | nnb | 82 | 11.571 | 7.094 | ||||
Toelichting finan- | De jaarcijfers voor 2022 zijn nog niet beschikbaar. | ||||||||
. |
Verbonden partijen dragen bij aan de te bereiken doelstellingen. Voor programma 3 Economie zijn dat de volgende: | |||||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||||
. |